ه           برترین روایت: حفص بن سلیمان  -  بهترین قرائتاستاد منشاوی

ه        پایگاه حاوی مطالب متنوع و جدیدی مانند: برتری روایت خفص و برتری قرائت منشاوی

ه    موضوعات مختلف اعتقادی، احکام، خانواده و ... با صدای استاد منشاوی و همراه با تصاویر مرتبط 

    ه  محیط زیست در قران کریم و مضرات کاشت درختان بیثمر وارداتی و... برای اطلاع از آخرین مطالب اینجا کلیک کنید

زیرمجموعه موضوع
متن ترجمه مقامات [2]
نغمات 7 گانه [0]
فرود منشاوی [1]
آموزش تجوید [0]
فهرست اصلی پایگاه
اصلی » مقالات » تلاوت منشاوی آموزش قران » فرود منشاوی

آموزش فرود دو برادر

بسم الله الرخمن الرحیم

منبع: اینجا مسعود عباسی

فرود دو برادر استاد محمد و محمود صدیق منشاوی

منبع: چایگاه تخصصی قران کریم

ارسال: #1 تحليل فرودهاي زيبا در تلاوت قرآن همراه با دانلود فايل صوتي نمونه از قراء بزرگ


در اين تاپيك تصميم دارم كه بهترين و زيباترين فرودهاي قراء بزرگ رو كه تا حالا شنيدم جمع آوري كرده و تحليلي كوتاه داشته باشم. اعم از فرودهايي كه هم سطح انجام ميشه يا در سطحي پايين تر از قرار اصلي تلاوت. در اين تاپيك صحبت از نتهاي موسيقي خواهد شد كه قبلا راجع به اونها توضيح داده شده و براي آگاهي بيشتر مي تونيد به تاپيك زير مراجعه كنيد :
 
 
اولين فايل صوتي كه قرار مي گيره مربوط به فرود استاد منشاوي در تلاوت آيات 20 تا 31 از سوره ي رعد ميشه. به آخرين آيه ي اين تلاوت كه فايل صوتيش براي دانلود قرار مي گيره توجه كنيد كه استاد به فرمي هنرمندانه قرار صوتي تلاوت رو به اندازه ي چهار پرده پايين مياره و تصديق مي كنه.. تلاوت در قراري با پايه ي نت A و در مقام سه گاه در حال اجراست. استاد به شيوه ي مرسوم خودش بعد از سه گاه به مقام رستي ميره كه يك و نيم پرده پايين تر از سه گاه خونده ميشه يعني در نت #F ... و در انتها از رست به بياتي ميره كه دو و نيم پرده پايينتره ؛ يعني در نت #C فرود مياد.

 كه استاد منشاوي بعد از سه گاه وارد رستي شد كه يك و نيم پرده پايينتر خونده ميشه و از اون رست وارد بياتي شد كه دو و نيم پرده پايينتر از رست خونده ميشه و فرود اومد. هرچند كه بعضي قراء از جمله خود استاد منشاوي گاهي در همون رست يك و نيم پرده پايين تر از سه گاه هم فرود ميان و چون افت نت پايه ي تلاوت محسوسه اين فرود كاملا به جا و دلنشينه.
 
 
 
 فرود برادر استاد محمود صدیق منشاوی برادر استاد محمد صدیق منشاوی
ارسال: #4 فرود هم سطح در فركانس نت پايه از بدنه ي اصلي تلاوت
در ارسال قبلي فرود هم سطح در اكتاو پايين نت پايه ي بدنه ي اصلي تلاوت رو مرور كرديم. به اين شكل كه صوت قاري يك اكتاو پايين تر از اين نت پايه قرار مي گيره و ختم مي كنه. چه به فرم پله اي و چه آني. اما شايد ساده ترين روش فرود در تلاوت فرود هم سطح با نت پايه ي بدنه ي اصلي تلاوت در همون فركانس باشه. قبلا گفتم كه يك نت خاص در موسيقي تنها تفاوتي كه با نت نظير خود در اكتاو بالاتر يا پايين تر از خودش داره همون تغيير فركانسه كه به زبان عوام نازك تر يا كلفت تر شدن صدا گفته مي شه. در اين مدل از فرود در اصل صوت قاري فرودي نداره چون دقيقا در همون فركانس نت پايه ي بدنه ي اصلي تلاوت قرار مي گيره و اينجا فقط صحبت از فرود لحني هست. يعني در هر مقامي كه تلاوت ميشه آهنگ تلاوت طوري ختم بشه كه به نت پايه در قرار مصطلح برسه. در اين روش قاري در هر مقامي كه تلاوت مي كنه كافيه آهنگ اون مقام رو به نت پايه برسونه و تصديق كنه.

به انتهاي تلاوت حشر انشقاق اخلاص شيخ محمود منشاوي گوش كنيد كه در نت پايه ي B و مقام رست تلاوت مي شه و در همون نت و فركانس تصديق مي كنه :

[عکس: mahmoudmen.jpg]

فايل صوتي در پيكوفايل

فايل صوتي در پرشين گيگ

در پستهاي قبل تا حدودي روش تحليل فرودهاي غير هم سطح رو مرور كرديم. اينكه چطور مي شه هم در مقامي با نت پايه ي متفاوت از نت پايه ي بدنه ي اصلي تلاوت فرود داشت و هم اين سطح جديد صوتي به گونه اي انتخاب شه كه نسبت به مقام قبلي خارج محسوب نشه. حالا به چند مثال ديگه تو اين زمينه كه همگي به مقام بيات ختم مي شن توجه كنيد...

استاد منشاوي در تلاوت معروف واقعه حديد پس از مقام عجم با نت پايه ي B وارد بياتي مي شه كه دو و نيم پرده پايين تره و تلاوت رو با نت پايه ي #F تموم مي كنه. روند كار هم درست مثل همون راهيه كه در مثالهاي قبل پس از مقام رست رفت. علت هم مشخصه.. مقام رست و مقام عجم هم سطح هم هستند :

فايل صوتي در پيكوفايل
فايل صوتي در پرشين گيگ

در انتهاي تلاوت سوره هاي هود و يوسف از استاد منشاوي ايشون بعد از مقام بيات وارد رست پايين مي شه كه اينجا هم باز به دليل هم سطح بودن مقام بيات با صبا و حجاز طبق همون روند قبلي مقام رست جديد در سه و نيم پرده پايين تر خونده مي شه :

فايل صوتي در پيكوفايل
فايل صوتي در پرشين گيگ

تذكر :
وقتي در اين تاپيك صحبت از نت پايه در بدنه ي اصلي تلاوت مي شه منظور نت پايه در آخرين مقاميه كه قاري قبل از فرود مي خونه. بنابراين دنبال چك كردن نت پايه در شروع تلاوت ها نريد كه حساب كتابتون احتمالا غلط بشه. بخصوص در تلاوت اساتيدي مثل منشاوي كه اصولا هم سطح خون نيستند و تا انتهاي تلاوت ممكنه بارها سطح تلاوتشون رو تغيير داده باشن...

 

اما يكي از زيباترين فرودها بعد از صبا فرود در مقام رسته به شيوه ي استاد منشاوي كه در تلاوتهاي متعددي اين روش رو به كار گرفته. مثال مي زنم از تلاوت معروف قاف رحمان استاد كه در مقام صبا با نت پايه ي B تلاوت مي كنه و در انتها وارد مقام رست مي شه با نت پايه ي E كه اينجا سه و نيم پرده پايين تر از بدنه ي اصلي تلاوته. اين اختلاف سطح رو هم مي شه به اين شكل تشريح كرد كه از صبا به شكل هم سطح وارد بيات مي شيم. از بيات به همون روش مرحوم عبدالباسط به بياتي دو و نيم پرده بالاتر رفته و هم سطح وارد رست مي شيم و در موقع اجرا اين رست رو بم خوني مي كنيم. به عبارت ديگه وقتي بدنه ي اون رست دو و نيم پرده بالاتر از صباي ماست پس بم اون شش منهاي دو و نيم يعني سه و نيم پرده پايين تر از اين صبا قرار مي گيره يعني همون چيزي كه استاد در اون تلاوتش رو پايان مي ده :

فايل صوتي در پيكوفايل

فايل صوتي در پرشين گيگ
تذكر 1 :
بازم تكرار مي كنم كه اصلا لازم نيست يك قاري تمام اين اتفاقات پيچيده ي ذهني رو بلد باشه. تنها با شنيدن اين تلاوتهاي ناب و البته بازشنوايي و تكرار فراوان اونها كم كم به ملكه ي ذهني مي رسيم. درست مثل زماني كه اين مقامات رو با شنيدن و تمرين زياد به ذهن سپرديم در حالي كه اصلا از تفاوت اونها در شكل چينش و فواصل نتها خبر نداشتيم.

تذكر 2 :
هر اكتاو داراي هشت درجه و شش پرده ي صوتيه. حواستون باشه كه بين دو كلمه ي درجه و پرده سردرگم نشيد. علت هم اينه كه اين هشت درجه يا نت فواصل يكساني ندارن...

تذكر 3 :
در تلاوتهايي نظير اجراهاي استاد منشاوي كه از درجه ي چهارم بيات مقدماتي وارد رست شده و از اونجا مجددا به بيات در يك پرده ي بالاتر و سپس به بيات ثاني در دو و نيم پرده بالاتر رفته مي شه علي الظاهر صداي قاري به شش و نيم پرده بالاتر منتقل مي شه يعني مثلا استاد منشاوي در تلاوتي نظير سوره ي حشر يك اكتاو بعلاوه ي نيم پرده اوج مي گيره اما عموما اين مدل از اوج گيري رو هم يك اكتاوي معرفي مي كنن.

ورود به رست از درجه ي چهارم بيات........3 پرده
ورود به بيات بعد از رست......................1 پرده
بيات به بيات.....................................2.5 پرده

3+1+2.5=6.5

توجيه اين خطاهاي جزئي هم اينه كه كمترين فاصله ي نتها در موسيقي مقامي نيم پرده نيست و گاهي تا ربع پرده هم نزديك مي شن اما چون ما عادت كرديم به سيستم نت نويسي و سلفژ موسيقي كلاسيك غربي و اونجا كمترين فاصله رو نيم پرده مي دونن اين اختلاف بوجود مياد. وقتي ما فواصل مقامات در تلاوت اساتيد رو با نرم افزارهايي مي سنجيم كه براي موسيقي غربي و كلاسيك طراحي شدن اين خطاها طبيعيه. همين قدر بدونيم كه مثلا ورود به رست از درجه ي چهارم بيات دقيقا سه پرده اختلاف سطح نداره و احتمالا بايد حدود 2.75 پرده باشه كه با اين نرم افزارها زياد مشخص نمي شه. به هر شكل بهتره كه فعلا اوج گيري استاد منشاوي رو هم همون يك اكتاوي در نظر بگيريم با كمي احتياط...
 
انواعي از فرود بعد از مقام صبا همراه يك توضيح كلي در مورد فرودهاي غير هم سطح
گاهي اوقات با كمي دقت مي تونيم رابطه ي بين مقاماتي رو كه به طرزي عجيب اما زيبا در هنگام فرودهاي غير هم سطح استفاده ميشن كشف كنيم. منتها بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه در فرودهاي غير هم سطح الزاما واژه ي فرود به معناي يك حركت پايين رونده در اتصال مقامات نيست. به اين نكته فكر كنيد كه ما در اين اتصالات مثل دقايق ابتدايي تلاوت در حال اوج گيري هستيم اما اولا تمام اين پله هاي اوج گيري رو در عمل پياده نكرده و عموما به شكل ذهني انجام مي ديم ، ثانيا اون قسمت هاي پاياني تلاوت رو كه عملا اجرا كرده و به گوش مخاطب مي رسونيم در اصل بم خوني مقامي هست كه در انتهاي اين اوج گيري ذهني انجام داديم. اول يك مثال از پست اول اين تاپيك رو تشريح مي كنم بعد ميريم سراغ مثال هاي جديد.
اوايل اين تاپيك صحبت از اين شد كه مي شه بعضي مقامات رو بعد از مقامي ديگه غير هم سطح هم خوند. مثلا در اولين مثال صحبت از رستي شد كه بعد از سه گاه در يك و نيم پرده پايين تر از نت پايه ي سه گاه خونده مي شه. يعني همون رستي كه فرود اوليه ي استاد منشاوي در سوره ي رعد بود و بعد از اون به بيات پايين تر رفت و ختم كرد. هرچند كه يادگيري اين انتقالات غير هم سطح تقريبا سماعيه و با تكرار فراوان بايد ملكه ي ذهن بشه اما ميشه تا حدودي اون ها رو تشريح كرد. به روند ايجاد اين انتقال توجه كنيد..
بعد از سه گاه مقام بيات جايگاه هم سطح داره پس در همون نت پايه يعني A وارد بيات مي شيم. حالا اين بيات رو به فرمي كه همه بلديم و استاد عبدالباسط هم نمونه ي ماهر استفاده از اين روشه منتقل مي كنيم به بياتي كه دو و نيم پرده بالاتر از بيات اوله يعني بيات با نت پايه ي D . حالا به شكل هم سطح وارد رست مي شيم با همين نت پايه ي D و بعد از اين رست وارد مقام سه گاه مي شيم با جايگاه اصلي خودش بعد از رست كه دو پرده بالاتره يعني سه گاه با نت پايه ي #F . حالا هم سطح با اين سه گاه وارد رست مي شيم با همون نت پايه ي #F . فقط حواسمون هست كه استاد در اين مرحله ي پاياني رست رو در يك اكتاو پايين تر يعني به فرم بم خوني اجرا مي كنه اما اين بم نسبت به اوجي هست كه ناخودآگاه تو ذهنش متصور شده و ما فرازي كه قبل از اين مرحله شنيديم همون سه گاه هست كه اين بم خوني نسبت به اون سه گاه تنها يك و نيم پرده پايين تره. چه چهار و نيم پرده بالاتر چه يك و نيم پرده پايين تر. هردو يك نت هستند با يك حس صوتي و تنها در فركانس متفاوتن. تمام اين مراحل طولاني در ذهن انسان ناخودآگاه حساب مي شه و وقتي قاري بعد از سه گاه در نت پايه ي A يهو مي ره به رست با نت پايه ي #F اين انسان اصلا احساس ناخوشايندي بهش دست نمي ده.

 
[عکس: nemoudar.jpg]
بعد از اين توضيح نسبتا طولاني بريم سراغ فرود بعد از مقام صبا. از اونجايي كه معروف ترين و جاافتاده ترين فرودها در مقامهاي بيات و رست فراگير هستن منم از همين دو مقام مثال ميارم.

اولين مثال از يك فرود غير هم سطح استاد منشاوي در مقام بيات بعد از صبا در تلاوت سوره ي يوسف.. استاد در حال تلاوت در مقام صبا با نت پايه ي C هست كه در مقام بيات با نت پايه ي F فرود مياد. روند ذهني اين فرود اينطوريه كه بعد از صبا به فرم هم سطح وارد بيات شده و طبق روشي كه گفتم همه بلديم به بيات با نت پايه ي F يعني دو و نيم پرده بالاتر از C رفته. حالا در مرحله ي اجرا داره اين بيات جديد رو بم خوني مي كنه كه نسبت به اكتاو بالاي خودش شش پرده و نسبت به آخرين فراز اجرا شده در صبا سه و نيم پرده پايين تره. با اين روش استاد فرودي غير هم سطح در بيات داره كه هم فرود لحني هست هم فرود صوتي با تغيير فركانس :

فايل صوتي در پيكوفايل

فايل صوتي در پرشين گيگ
موضوع: فرود منشاوی | أضاف: alminshavy (04.06.2015)
مشاهده: 563
مجموع نظرات: 0
avatar
جستجو
آموزش تجوید
تجوید استاد منشاوی از همه قراء صحیح تر است با دقت در دو فیلم تصویری کوتاه ال عمران و انعام می توان به خوبی تجوید فراگرفت در زیر اداء کسبت فی ایمانها خیرا به انتقال از استفال به به استعلاء دوباره استعلاء بعد تفخیم را توجه شود
آنلاین
Block content
ورود به پایگاه
عیمه
گفتگوی زنده
200
شمارشگر پایگاه
نظر سنجی
قيم موقعي
مجموع الردود: 5

Copyright MyCorp © 2024
استضافة مجانية - uCoz