مقام شناسی تلاوت قدرتمند ، معروف و ماندگار از سوره های حشر 18 تا آخر طارق فجر حمد بقره اثر استاد محمد صدیق منشاوی -اجرا در سال 1957 سوریه به مدت 46 دقیقه :
برای دریافت تلاوت حشر طارق فجر حمد بقره کلیک کنید
تذکرات مهم :
1-یکی از ترکیب هایی که استاد در تلاوتش شخصی سازی نموده ترکیب سه گاه - رهاوی است که دو مرتبه در این تلاوت استفاده نموده است که مرتبه دوم در سوره مبارکه حمد ، قوی تر اجرا شده و تشویق زیاد مستمعین را در بر دارد. به فراز 45 و 88 مراجعه گردد.
2-انتقال به مقام نهاوند از درجه 4 این مقام با اجرای قدرتمند و بسیار تاثیرگذارفراز 39
3-اجرای بسیار زیبا و تاثیرگذار ترکیب حجاز-حجاز معروف به حجازکار در سوره حمد فراز 101
بررسی مقامی تلاوت به شیوه فراز به فراز :
- استعاذه : بیات
- بسمله : بیات
- بیات - ثلاثی بیات
- بیات - جنس بیات
- بیات - جنس بیات
- بیات - حسینی با انتقال به درجه نوا
- بیات - مقام فرعی شوری
- بیات -مقام فرعی شوری
- بیات -مقام فرعی شوری
- بیات - حسینی که در پایان به نوا منتقل گردید
- بیات - مقام فرعی شوری
- بیات - مقام فرعی شوری با فرود و صعود
- مدولاسیون - انتقال به راست از درجه 4 بیات و ارتقاء تلاوت به میزان 4 درجه (دو و نیم پرده)
- راست - درجه 4 با فرود بر درجه 1
- مدولاسیون - انتقال به بیات و ارتقاء تلاوت به میزان یک درجه (یک پرده) آیه 21
- بیات - جنس بیات آیه 21
- بیات - حسینی با با انتقال و اشاره به شوری
- بیات - مقام فرعی شوری
- بیات - مقام فرعی شوری با تاکید روی جنس حجاز آیه 22
- بیات - حسینی با با انتقال به شوری
- بیات - مقام فرعی شوری در بم صدا
- بیات - مقام فرعی شوری در بم صدا
- مدولاسیون - استفاده از مقام فرعی بیاتین و ارتقاء تلاوت به میزان 4 درجه (دو و نیم پرده) با استفاده از این سه مدولاسیون استاد یک اکتاو اوج گیری نمود.
- بیات - جنس بیات در بم صدا
- بیات - جنس بیات در بم صدا
- بیات - جنس بیات در بم صدا
- صبا - جنس صبا با کار لحنی فنی زیبا و مناسب در <....هو الرحمن الرحیم> آیه 22و23 دقیقه 13. مشابه آن درتلاوت <بقره طارق انشراح> استاد مصطفی اسماعیل در مقام صبا (آیه 249) اجرا گردیده است.
- صبا
- صبا
- صبا
- صبا - سه درجه اول (ثلاثی) با توقف بر یک پرده پایین تر از درجه 1
- صبا
- صبا
- صبا - کار لحنی فنی زیبا ومناسب آیه 22
- صبا - درجه دوم صبا با توقف بر یک پرده پایین تر از درجه 1
- صبا - اجرای زیبا همراه با تحریرهای مناسب آیه 24
- صبا - درجه 3 صبا با توقف بر یک پرده پایین تر از درجه 1
- صبا - درجه 3 صبا با توقف بر یک پرده پایین تر از درجه 1 (یک اکتاو پایین تر)
- نهاوند - شروع از درجه 4 با لحن بسیار زیبا ، فنی ، دلنشین با تحریرهای فاخر و با اشاره به درجه 5
- نهاوند - در بم صدا
- نهاوند - در بم صدا
- نهاوند - در بم صدا
- نهاوند - در بم صدا
- نهاوند - در کلمه تکبیر
- راست - نغمه رهاوی با فرود در سه گاه (ترکیب) ابتدای سوره طارق زیبا و تاثیر گذار
- سه گاه در بم صدا
- راست - درجه 4
- راست - جنس راست در بم صدا
- راست - درجه 4 با فرود در درجات پایین تر جنس راست
- چهارگاه آیه 9و10 سوره طارق
- راست - جنس راست در بم صدا با اشاره به یک پرده پایین تر آیه 11و12و13 طارق
- راست - جنس راست در بم صدا آیه 14
- راست - جنس راست در بم صدا با اشاره به یک پرده پایین تر آیه 15و16 طارق
- چهارگاه - آیه 17 و آیه اول سوره فجر
- راست - جنس راست
- راست - جنس راست
- راست - جنس راست
- راست - جنس راست در بم صدا
- راست - جنس راست در بم صدا
- راست - عقد (پنج درجه ) راست در بم صدا
- راست - عقد راست در اکتاو با فرود مختصر در بیات (ترکیب)
- راست - عقد راست
- راست - عقد راست در اکتاو با فرود مختصر در بیات (ترکیب)
- راست - جنس راست در بم صدا
- راست - جنس راست در بم صدا
- راست - عقد راست در اکتاو با فرود کامل در بیات (مقام فرعی طاهر)
- مدولاسیون - انتقال به صبا لذا تلاوت یک و نیم پرده افتاد.
- صبا
- صبا به زیبایی
- صبا
- صبا
- صبا
- صبا
- صبا در بم صدا
- صبا در بم صدا
- حجاز -نوا بسیار زیبا و فنی
- حجاز - نوا با اشاره به حسینی در بم صدا
- حجاز - ترکیب حجاز-نهاوند در بم صدا بسیار زیبا
- حجاز - ترکیب حجاز-نهاوند در بم صدا بسیار زیبا
- حجاز در بم صدا
- حجاز در بم صدا
- راست
- راست - جنس راست با اشاره به درجه 5 و فرود تا یک پرده پایین تر
- راست در بم صدا
- راست - درجه4
- راست در بم صدا
- راست در بم صدا
- راست - نغمه رهاوی با فرود در سه گاه بسیار زیبا ، فنی و دلنشین
- راست در بم صدا
- راست در بم صدا
- راست در بم صدا
- راست - درجه 4 با اشاره به درجه 5
- راست
- راست در بم صدا
- راست در بم صدا
- راست - درجه 4 با اشاره به درجه 5 و با فرود ظریف بر بیات (ترکیب)
- راست
- راست در بم صدا
- راست در بم صدا
- راست - اجرای ترکیب راست-راست متصل (نیشابورک) صعود تا درجه 7
- حجاز - اجرای حجاز کار از یک پرده بالاتر از مقام راست قبلی با اجرای قدرتمند و تاثیرگذار
- حجاز
- حجاز - اجرای حجاز کار
- راست
- بیات - انتقال از یک پرده بالاتر از راست قبل (هم درجه حجاز فرازهای ذکر شده) با فرود در مقام حسینی
- بیات در بم صدا
- بیات در بم صدا
- بیات - حسینی با انتقال به نوا
- بیات - حسینی با انتقال به درجات بالاتر در جنس دوم مقام بیات (جنس نهاوند) با فرود مجدد بر جنس اول بیات
- بیات - جنس بیات با اشاره به حسینی
- بیات
- تصدیق در بیات