ه           برترین روایت: حفص بن سلیمان  -  بهترین قرائتاستاد منشاوی

ه        پایگاه حاوی مطالب متنوع و جدیدی مانند: برتری روایت خفص و برتری قرائت منشاوی

ه    موضوعات مختلف اعتقادی، احکام، خانواده و ... با صدای استاد منشاوی و همراه با تصاویر مرتبط 

    ه  محیط زیست در قران کریم و مضرات کاشت درختان بیثمر وارداتی و... برای اطلاع از آخرین مطالب اینجا کلیک کنید

زیرمجموعه موضوع
متن ترجمه مقامات [2]
نغمات 7 گانه [0]
فرود منشاوی [1]
آموزش تجوید [0]
فهرست اصلی پایگاه
اصلی » مقالات » تلاوت منشاوی آموزش قران » متن ترجمه مقامات

تحلیل تلاوت سوره شعراء

نغمه های ماندگار

مقام شناسی هنر تلاوت قرآن کریم در اجرای قاریان مشهور مصر
چهارشنبه 5 فروردین 1394

تحلیل تلاوت سوره شعراء 1-89 اثر استاد محمد صدیق منشاوی

 مقام شناسی اثر فاخر، ارزشمند و کم نظیرتلاوت سوره شعراء 1-89 ازاستاد جلیل القدر شیخ محمد صدیق منشاوی (رحمت الله علیه)

نغمه های ماندگار

 برای دریافت تلاوت کلیک نمایید.

 

یادآوری:

با توجه به اینکه فایل آموزش مقامات استاد از همین تلاوت تهیه و دروبلاگ قرار داده شده بود وهمچنین اینکه فایل مذکور از سیستم قدیمی قرار، جواب و جواب الجواب استفاده نگردیده و مقامات اصلی مشخص شده بودند لذا تصمیم گرفتیم که جزئیات این تلاوت را نغمه شناسی نماییم تا بارآموزشی کاملی داشته باشد.

خصوصیات مهم این اثر: 

1- اجرای بیشتر مقامات اصلی رایج شامل:1-بیات 2-صبا 3-نهاوند 4-راست 5-چهارگاه 6-حجاز 7-سه گاه

و به همین دلیل این اجرا برای آموزش مقامات استاد، بسیار مناسب است و از قدیم الایام به همین هدف استفاده شده است.

2-اجرای قوی، دقیق و فنی همراه با نکات و تکنیک های صوتی و لحنی مناسب

 

 بررسی مقامی به شیوه فراز به فراز همراه با ذکر جزئیات :

 

استعاذه و بسمله در بیات

1-ثلاثی بیات (سه درجه اول بیات) 

2-جنس بیات با اشاره به درجه 5

3-جنس بیات (چهار درجه اول بیات)

4-بیات حسینی با انتقال به بیات نوا

5-مقام فرعی بیات شوری

6-مدولاسیون با انتقال به راست از درجه چهارم بیات - ارتقاء سطح صوتی تلاوت به میزان چهار درجه

7-راست از درجه 4

8-جنس بیات شروع از یک درجه بالاتر از راست قبل ( یک درجه ارتقاء سطح صدا) - به حالت لحنی روی کلمه <زوج> دقت نمایید

9-بیات حسینی با انتقال به مقام شوری

10-بیات عجمی به زیبایی

11-بیات حسینی با انتقال به مقام شوری

12-مدولاسیون و ارتقاء چهار درجه ای سطح صوتی تلاوت با اجرای بیات جدیدی از درجه چهارم بیات قبل

13-بیات در بم

14-بیات در بم

 

15-جنس صبا با توقف بر درجه دوم صبا مشابه استاد محمد رفعت

16-ثلاثی صبا

17-جنس صبا به تاکید لحنی زیبا با انتقال به جنس بیات

18-ثلاثی صبا

19-جنس صبا

20-ثلاثی صبا

21-عقد صبا (پنج درجه اول صبا) شروع از درجه 5 صبا

22-صبا در بم صدا

23-صبا در بم صدا

24-جنس صبا

25-صبا در بم صدا

26-جنس صبا در دو درجه پایین تر از صبای فرازهای قبل در واقع تلاوت دو درجه افتاد (یک و نیم پرده)

در واقع این تکنیک بسیار کاربردی برای قاریان را استاد زیاد استفاده می نماید که معمولا صبای دوم را پس از راست اجرا می کنند ولی استاد این بار پس از صبای اول و یک فراز بم خوانی، از آن استفاده نموده است.

در واقع این تکنیک در تلاوت قاریان فنان نسل اول مانند شیخ محمد رفعت شیخ محمد عکاشه و شیخ عبدالفتاح شعشاعی نیز دیده می شود.

27-جنس صبا

28-صبا حسینی (درجه پنجم صبا)

29-جنس صبا

30-جنس صبا

31-جنس صبا

32-صبا در بم با توقف بر یک پرده زیر قرار صدا

33-صبا در بم صدا

 

34-انتقال به نهاوند از درجه 4 نهاوند در ادامه با اشاره به درجه 5 نهاوند

35-نهاوند در بم صدا

36-نهاوند در بم

37-نهاوند در بم

38-نهاوند از درجه 5 با فرود در درجات پایین تر و صعود مجدد

39-درجات 3و4 و5 نهاوند و تشکیل عجم در فضای نهاوند

40-نهاوند بسیارزیبا وبسیار فنی با قفله بسیار فنی

 

41-راست از درجه 4

42-جنس راست با فرود در راست پایین تر

43-راست از درجه 4

44-جنس راست

45-راست در بم صدا

46-راست در بم

47-راست از درجه 4 با توقف بر درجه 4

48-جنس راست با فرود در جنس بیات

 

49-چهارگاه

50-چهارگاه

51-چهارگاه در بم صدا

52-چهارگاه بسیار زیبا وفنی از درجه 5

53-چهارگاه فنی

54-چهارگاه در بم

55-فرود درمقام راست - به تحریرفاخر روی کلمه <خلاف> دقت کنید

56-چهارگاه با تحریرهای زیبا وفنی

57-چهارگاه با اشاره به درجات پایین تر

 

58-جنس صبا به طوری که با این مدولاسیون، تلاوت دو درجه افتاد

59-صبا حسینی بسیار زیبا و بسیارفنی

 

60-جنس راست

61-راست در بم صدا

 

62-بیات از یک درجه بالاتر از راست فراز 60 باحرکات لحنی فاخر زیبا و فنی

63-بیات نوا با اشاره به بیات حسینی زیبا و فنی

64-بیات در بم صدا

65-ترکیب بیات حسینی وبیات عجمی با انتقال به شوری بسیارزیبا بسیار تاثیر گذار و بسیارفنی

 

66-انتقال به حجاز نوا (جنس حجاز با محوریت درجه 4 حجاز) با اشاره مکرر به درجه 5 حجاز در ابتدای فراز و سپس اجرای حجازعجمی در < اصحاب موسی> بسیار زیبا و بسیار فنی (این فراز به تاثیر از اجرای محمد سلامه اجرا گردیده است)

67-حجاز در بم صدا

68-حجاز نوا (درجه 4 حجاز) با اشاره مکرر به حجاز حسینی (درجه 5 حجاز) و انتقال به حجاز عجمی درکلمه <موسی> و تکمیل آن در عبارت < بعصاک البحر فنفلق> و ادامه اجرا در حجاز نوا - بینهایت لطیف زیبا و فنی

69-جنس حجاز

70-حجاز حسینی بسیار زیبا و فنی با تحریر فاخر در <ومن معه> درواقع ترکیب حجاز-کرد (معروف به مقام فرعی حجاز عجمی)

71-حجاز محیر در اکتاو اول  با فرود در مقام حجاز

72-فرود در حجاز

 

73-جنس راست

74-جنس راست

75-راست در بم

76-راست در بم

77-راست از درجه 4 (معروف به راست چهارگاه)

78-عقد راست (پنج درجه اول راست)

79-جنس راست

80-راست با اشاره لطیف به بیات در بالا (نوروز راست)

81-جنس راست

82-راست با اشاره به بیات در بالا (نوروز راست) در کلمه <یسقینی>

83-جنس راست

84-راست از درجه 4 با اشاره لطیف به راست در بالا (نیشابورک)

83-جس راست

84-راست در بم

85- راست با اشاره به بیات در بالا (نوروز راست) در این فراز نوروز راست کامل تر از فراز های قبلی اجرا گردید زیبا و فنی

86-راست در بم

87-فرود مقام راست

88-راست در بم صدا

89-راست در بم

90-راست در بم

91-راست در بم

92- راست با اشاره به بیات در بالا (نوروز راست) به شکل کامل

 

93-سه گاه

94-سه گاه

95-سه گاه با توقف بر یک درجه پایین تر از قرار سه گاه

96-سه گاه در بم

97-سه گاه در بم

98-غمازمقام سه گاه معروف به سه گاه اوج (درجه 5 سه گاه) با اشاره به درجه ششم سه گاه در کلمات <ولا> و <تخزنی> و با اشاره مختصر به جواب سه گاه (درجه هشتم سه گاه) در کلمه <یبعثون> با انتقال به هزام (سه گاه-حجاز) در عبارت <ولا ینفع مال ... >   بسیار زیبا و فنی با تحریر فاخر در کلمه <بنون> به تاثیر از استاد عبدالفتاح شعشاعی

در این فراز قدرتمند استاد برای به تصویر کشیدن عظمت روز قیامت از غماز سه گاه که به شنونده حالت تحکم خاصی را القا می کند استفاده نموده وهمچنین برای ایجاد فضای حزنی که ناشی از عدم ثمربخشی مال و فرزندان در روز قیامت است از دخول حجاز در فضای سه گاه استفاده نموده است  سپس برای نشان دادن اینکه کسی که از قلب سلیم برخوردار بوده در این روز برنده خواهد بود درخود سه گاه که به شنونده شادی را القا می نماید، فرود می آید.

99-انتقال به راست در دو درجه پایین تر از سه گاه قبلی با قفله انتظاری فنی و زیبا در <یبعثون> به جهت در انتظار قرار دادن شنونده

100-جنس راست

101-جنس بیات در زیر جنس راست فراز قبل

102-تصدیق در بیات

 

موضوع: متن ترجمه مقامات | أضاف: alminshavy (04.08.2015)
مشاهده: 1224
مجموع نظرات: 0
avatar
جستجو
آموزش تجوید
تجوید استاد منشاوی از همه قراء صحیح تر است با دقت در دو فیلم تصویری کوتاه ال عمران و انعام می توان به خوبی تجوید فراگرفت در زیر اداء کسبت فی ایمانها خیرا به انتقال از استفال به به استعلاء دوباره استعلاء بعد تفخیم را توجه شود
آنلاین
Block content
ورود به پایگاه
عیمه
گفتگوی زنده
200
شمارشگر پایگاه
نظر سنجی
قيم موقعي
مجموع الردود: 5

Copyright MyCorp © 2024
استضافة مجانية - uCoz