ه           برترین روایت: حفص بن سلیمان  -  بهترین قرائتاستاد منشاوی

ه        پایگاه حاوی مطالب متنوع و جدیدی مانند: برتری روایت خفص و برتری قرائت منشاوی

ه    موضوعات مختلف اعتقادی، احکام، خانواده و ... با صدای استاد منشاوی و همراه با تصاویر مرتبط 

    ه  محیط زیست در قران کریم و مضرات کاشت درختان بیثمر وارداتی و... برای اطلاع از آخرین مطالب اینجا کلیک کنید

زیرمجموعه موضوع
4- زیبایی صدا [3]
فهرست اصلی پایگاه
اصلی » مقالات » منشاوی 4 زیبایی صدا » 4- زیبایی صدا

زیبایی صدا در تمام جهات

بسم الله الرحمن الرحیم

جمال صوته في كل الاتجاهات

استاد محمد صدیق منشاوی 24 میرات تلاوت - زیبایی صدا

تاترهای صوتی

سهل و ممتنع

وهذه شهادةمن احد المتخصصين في النغمات الموسيقيه وهو الأستاذ طه عبد الوهاب خبير فن النغم والمقامات الموسيقية يتحدث ويقول : (اتكلم عن صوت جلست كثيرا بينى وبين نفسى اتساءل ماذا اقول عن عملاق مثل هذا الشيخ محمد المنشاوى رحمه الله فهو صاحب مدرسة السهل الممتنع والمقصود بالسهل الممتنع هو انك حين تسمعه وتقول معه مايقول تحس انه سهل جدا وحين يتوقف وتحاول انت ان تقول مثله تجدالموضوع فى غاية الصعوبه .صوته ذو لمعه هادئه ويسمى الصوت النحاسى ويندرج تحت فئة البريتون.قرارة ممتع وجوابه امتع واحساسه بالمعنى يفوق الحدود.اوجز تعريف لصوته فى 3 حروف ن ت ق ومعناها صوت نقى تقى قوى فيه ذكاء فى ادائه غريب نلاحظ انه دائما يقول اول كلمه او اول حرفين منالايه بدرجة قرار وهو اساسا سيقرا بالجواب فيعطى للمستمع احساس بمسافه صوتيه كبيرة جداوالغريب أننا نلاحظ ان القراء العمالقة نجحوا وتألقوا فى المرتل ولكن تفوقوااكثر فى المجود مثلا الشيخ مصطفى اسماعيل نجاحه فى المجود فاق المرتل وكذلك الشيخ عبد الباسطوهناك العكس مثلا الشيخ الحصرى تفوق فى المرتل عن المجودوالوحيد الذى تفوق فى النوعين من التلاوة الشيخ محمد المنشاوى.= استاد عبدالوهاب یک موسیقی دان در باره صدای منشاوی می گوید: در باره صدایی حرف می زنم که هر چه با خودم فکر کردم چه بگویم او صاحب مدرسه سهل و ممتنع است وقتی می شنوی می بینی بسیار ساده تلاوت می کند اما وقتی می خواهی مانندش تلاوت کنی می بینی ممتنع است صدایش دارای درخشش خاصی است از نوع صدای نحاسی که مندرج است تحت فئه بریتون قرارش زیبا و جوابش زیباتر و احساسش به معنا فوق حد است فقط سه حرف صدایش ن ت ق نقی تقی قوی ذکاء در اداء و اساسا بعد از قرار جواب می خواند مستمع احساس می کند مسافت صدای بسیار زیادی دارد و عجیب این است برخی از بزرگان در ترتیل و برخی در تجوید برتری پیدا کردند اما منشاوی در هر دو نوع ترتیل و تجوید برتر است

لذیذ بودن صدای خسته و گرفته منشاوی

حتى عندما يتعب الشيخ فيقرأ الهوينى تستلذ صوته المتعب المبحوح, وإنني الآن أستمع إلى مثل هذه القراءة المتعبة, أو التي يقرؤها في فترة استراحة, من سورة يوسف, وهو يتلو: "قال قائل منهم لا تقتلوا يوسف" متوقفا عند هذه الكلمة عمدا كما يبدو, حتى ليتساءل السامع: إذن ماذا يفعلون به بعد كل ما تقدم؟ وهذه تلاوة نادرة في مسجد لالا مصطفى باشا, لكن في تلاواته المجودة العادية, يحاول ألا يقرأ كذلك إلا في الربع الأخير من القرآن أو بعض السور من المفصل فيكثر منها. ولو كان الشيخ حيا لأشرت عليه أن يقرأ كذلك بلا حرج, لأن صوته جميل في كلتا الحالتين, نشيطا ومتعبا, بل قد يكون أكثر جمالا في حالة التعب, إذا كان الموضوع متعِبا أو حزينا, بل قد تشعر بقرب القارئ من نفسك أكثر وكأنه يفضفض لك مقتربا منك هامسا في أذنك. يبدو أن الموضة في تلك الأيام, وربما المنافسة مع الغير, جعلته يبتعد عن أخذ استراحة! والله أعلم.= ویژگی خاص دیگر منشاوی این است که صدای خسته و گرفته اش بسیار لذت بخش است و صدایش چه در حال آمادگی و شادابی و چه در حال خستگی زیبا است بلکه وقتی که خسته است زیبا تر است اگر زنده بود به او می گفتیم که که با صدای پایین و آرام تلاوت کند و خود را به زحنت نیندازد بلکه وقتی که منشاوی با صدای پایین تلاوت می کند انگار کنار گوش زمزمه می کند

نقطة يجدر التنبه لها وهي أن بعض الأصوات يشعر صاحبه أن فيه عيب مثل الخشونة أو النعومة الزائدتين أو البحة. والتجربة تشهد أنه بالممارسة والمواظبة على تدريب الصوت تنقلب هذه العيوب إلى مزية تختص بهذا القارئ. مثال: البحة في صوت المنشاوي زادته روعة وجمالا.= در بعضی صداها عیب احساس می شود مثلا خشونت یا گرفتگی که با ممارست این عیوب می تواند به حسن تبدیل شود مثلا گرفتگی صدا در منشاوی در نهایت حسن و جمال است

در سن بلوغ صوت از دنیا رفت

الشيخ المنشاوى توفى فى العمر الذى يعرف بعمر ( بلوغ الصوت) ولكن القدر لم يسمح ورحل عن عالمنا ولكن مع هذا العمر القصير ترك لنا العديد من التسجيلات التى ما زالت نسمعها لغاية يومنا هذا فهذا من بركات الله على الشيخ رحمه الله = شیخ منشاوی در سنی از دنیا رفت که به عمر بلوغ صوت معروف است و لکن با این عمر کم تلاوتهایی گذاشت که همیشگی است

 

قابلیت تقلید برای همه

صرفنظر از جنبه های روحانی و معنوی و حزن و خشوع و تلاوت تصویری و تفسیری استاد منشاوی از جهت صوت و لحن بهترین قاری برای تقلید است که هم قراء عرب زبان و هم قراء ایرانی در آن متفق هستند

قابلیت منشاوی برای تقلید همگانی از اساتید قرائت عرب

جنس صدایش مناسب برای تقلید همه است

إذا لم تجد قارئا أو لم تتعرف على ما هو قريب من خامة صوتك فاختر الشيخ محمد صديق المنشاوي فخامة صوته مناسبة ليقلدها الجميع = اگر کسی قاری که با صدایش هماهنگ باشد نیافت از منشاوی تقلید کند چون جنس صدایش برای همه قابل تقلید است

 

قابلیت و توصیه به تقلید همگانی از اساتید ایرانی

در زیر مطالبی از پایگاه های قراء و اساتید ایرانی در توصیه به تقلید از استاد منشاوی آورده می شود:

چرا استاد منشاوی؟!

موضوعی که همواره ذهن قاریان نوجوان و جوان و در کل مبتدیان هنر عظیم تلاوت – که بی شک برترین و باارزش ترین هنرهاست – را به خود مشغول می کند این مسئله است که « چرا باید از منشاوی تقلید کنیم ؟! »…

برای شروع، چند نمونه از مواردی که ما را وادار می کند که خواه ناخواه به سراغ تقلید از استاد منشاوی برویم بیان می کنم. ان شاء الله اساتید با در نظر گرفتن نواقص و کاستی های موجود در سخنان بنده آن را کامل کنند.

۱- همواره برای شروع یک کار باید از جایی شروع کرد. برای مثال یک دونده برای اینکه یک ورزشکار حرفه ای در رشته دو و میدانی بشود ابتدا دقایق کمتری را نسبت به آنچه در ماه های آینده انجام خواهد داد تمرین خواهد کرد. کمتر به خودش فشار خواهد آورد تا موجب آسیب دیدگی و وارد کردن صدمه به اندام و تناسب بدنی اش نشود. دقیقا به سخنان مربی و استادش گوش خواهد داد و حتی شیوه دویدن و میزان فاصله دو پا از هم هنگام دویدن را نیز آموزش می بیند. پس از مدتی که با کلیات ورزش دو و میدانی که آشنا شد مربی به وی تمرینات سخت تری خواهد داد و او را ترغیب می کند که برای پیشرفت دقایق بیشتری را در پیست بدود… مسئله تقلید از استاد منشاوی نیز دقیقا به همین صورت می باشد. شاخصه اصلی تلاوت استاد منشاوی « راه اندازی » و « مبدأ » بودن مناسب برای شروع فن تلاوت است. تقلید از استاد منشاوی طی مدت کوتاهی قاری را به آنچه که قبل از شروع تقلید در ذهنش با خود مرور می کرد خواهد رساند. با تقلید ابتدایی از استاد منشاوی حتی اگر هیچ نکته تجویدی و فنی از امر تلاوت را در ذهن نداشته باشید و فرا نگرفته باشید می توانید طی ۳ ماه منشاوی خوان « مبتدی » شوید. پس خاصیت اول تلاوت استاد منشاوی « مبدأ مناسب برای شروع » هنر تلاوت بود.

 2- ویژگی دوم، « صداسازی مناسب » است. به دلیل اینکه تلاوت استاد منشاوی مملو از استفاده های متعدد از درجات مختلف صوتی می باشد، تقلید از تلاوت ایشان می تواند صوت قاری را به مراحل کامل صداسازی نزدیک کند. به این دلیل نمی گویم به مراحل کامل صداسازی نمی رساند و صرفا نزدیک می کند که صداسازی از اموری است که خود قاری باید به آن اهتمام بورزد و با تقلید از استاد منشاوی فقط می توانید به این مراحل نزدیک بشوید و در مراحل اولیه صوت سازی قرار بگیرید. در تلاوت های مختلف استاد منشاوی شاهد این هستیم که استاد کمتر از درجات صوتی بالا استفاده می کنند و همین خود نشانه مثبتی برای این است که بدانیم تقلید از ایشان به صوت قاری ضربه وارد نمی کند. برخی از قراء مبتدی – اعم از جوان یا نوجوان – با شنیدن چند قطعه زیبا از برخی اساتید مصری و یا گاها برخی قاریان ایرانی سریعا و بدون مشورت با راهنمای خاصی به دنبال تقلید از تلاوت های آن استاد می روند. این کار چند نکته منفی در خودش دارد که بیان چند مورد آن افاقه خواهد کرد : اولا، قاری مبتدی و جوان هیچ اطلاع خاصی از توانایی حنجره خود ندارد و بسیار محتمل است اینکه با تقلید قطعاتی که در آن، استاد از نهایت درجه صوتی خود استفاده کرده است تارهای صوتی حنجره اش آسیب جدی و جبران ناپذیر ببیند.

 مثال اینکه فردی یک قطعه از تلاوت استاد کامل یوسف را شنیده بود و به جد دنبال تقلید از استاد کامل یوسف بود. پس از مدتی او را دیدم و گفت تا ۳ سال نمی توانم تلاوت کنم !! وقتی که دلیلش را پرسیدم گفت قطعه ای از استاد کامل یوسف تقلید کردم که منجر شد کارم به دکتر بکشد و دکتر هم توصیه اکید و جدی کرد که تا ۳ سال آینده هیچ استفاده خاصی نباید از حنجره ام داشته باشم ثانیا قاری مبتدی و جوان هنوز نمی داند که برای اجرای یک مقام چه ملزوماتی باید داشته باشد و در واقع بهتر است بگویم هیچ اطلاعی از مسئله « اداء » در تلاوت ندارد. به همین خاطر با تقلید از استاد مورد نظرش ، به قسمت هایی از تلاوت می رسد که کاملا سردرگم و هاج و واج فقط می تواند تلاوت را گوش بدهد و هیچ توانایی در اجرای آن قطعات ندارد. ثالثا این قاری مبتدی و جوان از پس تحریرها و ترکیبات لحنی تلاوت های اساتید بزرگ برنخواهد آمد. به همین دلیل تصور می کند استعدادی در قرائت ندارد و همین تصور و تفکر باطل – که البته ناشی از بی تدبیری خود اوست و « خود کرده را تدبیر نیست » !! – منجر به ترک کلی هنر تلاوت می شود. پس با این تفسیر نسبتا طولانی متوجه شدیم که خاصیت دوم تقلید از استاد منشاوی برای قاریانی که در ابتدای راه تلاوت هستند منجر به شناسایی استعدادها در مسئله ی صوت و حنجره خواهد شد و با تقلید از استاد منشاوی می توانیم در آینده تلاوت مان تشخیص بدهیم که در کجای تلاوت از کدام درجه صوتی استفاده کنیم.

۳- فصاحت کلامی که در تلاوت استاد مرحوم منشاوی وجود دارد کمک شایانی به قاری مبتدی خواهد کرد تا تجوید و اداء کلمات عربی اش را تقویت کند. لازم به ذکر است تقویت مهارت عربی خوانی باید با تمرین و ممارست زیاد و تلاوت فراوان به دست بیاید و همه مسائلی که در این تایپک عنوان می گردد همان گونه که در نکته اول این موضوع بیان شد ، تنها جنبه « راه اندازی » قاری را دارد و بقیه مراحل تماما به خود قاری بر می گردد

به چه دلیل تقلید از استادمنشاوی برای مقلدان بهتر است؟

موضوع: ( اموزش فنون تلاوت قران کریم ) | تاريخ ارسال: 2014/2/19

به تعبیر بسیاری از اساتید صوت و اساتید لحن تقلید از ردیف تلاوت استاد منشاوی مانند گذراندن واحد عمومی دانشگاهی است. تجربه نشان داده است که تقلید از ردیف لحنی ایشان بسیار سریع در ذهن مخاطب نشسته و وی را آماده ی تلاوت می کند. اگر شما بر روی افراد با سن بالا آزمایشی انجام دهید و قطعه ای از نغمات ایشان را بخوانید مخاطب شما خیلی نزدیک به آن چیزی که خوانده اید تلاوت می کند. همچنین ابعاد بسیار زیادی در این باب وجود دارد که از حوصله ی این نوشتار خارج است. اینکه گفته می شود ردیف تلاوت استاد منشاوی ساده است حرفی کاملاً غلط و غیر کارشناسی است. کسانی که این صحبت را نقل کرده اند شناختی بر روی تلاوت ایشان نداشته و تفاوت ردیف ساده و متوسط و دشوار را ظاهراً نمی دانند. شاید به جرأت می توان گفت که فقط ردیف لحنی ایشان و به نوعی رئیف لحنی استاد عبدالباسط است که به سرعت در ذهن مخاطب تأثیر گذاشته و وی را در مرحله تقلید قرار می دهد.

ویژگیهای تلاوت استاد منشاوی

ویژگی های صوتی استاد منشاوی : نکته :صوت را از منشاوی بیاموزید .از حزن و تحریر و... صدایش استفاده کنید .

اولین چیزی که در همان لحظه اول شما را جذب تلاوت استاد می نماید 1بم زیباو 2نرمی و لطافت و 3حزن صدای اوست .در واقع به جرات می توان گفت از ویژگی های منحصر به فرد صوتی او حزن صدا و روح او حین تلاوت است ویژگی دوم 4 قدرت بالای حنجره و در نتیجه صوت اوست .

دیگر این که بر خلاف تصور همه استاد دارای5 ارتفاع صوتی بسیار بالایی هم هست.برای صدای او نمی توان انتهایی در نظر گرفت  به بیان عامیانه در تلاوت هر چه قدر بخواهد اوج می گیرد و خیلی جاها واقعا فریاد می زند ( بدون تکلف و در اوج زیبایی ) و البته به احتمال زیاد در هیچ تلاوتی حداکثر اوج صدای خویش را نشان نداده است  .

ویژگی دیگر6 قدرت ایجاد طنین ( مصنوعی : ایجاد طنین در صدا علاوه بر طنینی که خود صدا دارد را طنین مصنوعی یا اضافه شده می گویم .مثال : یک بار به طور ممتد آوای  آآآآآآآ... را بگویید ؛ حالا همان آوا را طوری بگویید که انگار موج دار است .نمونه بارز و مشهور این طنین ها در ولاالضالین سوره حمد و... مشهود است )البته  بعضی اساتید دیگر هم به صدای خود طنین اضافی می دهند اما به صورت فنی و غیر آشکار که مردم عادی تا از این موضوع آگاه نباشند متوجه نمی شوند و بدون این که بدانند غرق زیبایی آن می شوند اما حرفه ای ها کاملا متوجه می شوند  ولی در تلاوت منشاوی کاملا آشکار و واضح  این طنین ها ایجاد می شوند

ویژگی دیگر 7قدرت تحریرزنی عالی فوق العاده و منحصر به فرد است .تحریر هایی بسیار ریز و فنی با کیفیت عالی بدون لرزش و لغزش .

می توان چند ویژگی دیگر را هم برشمرد که مجال نیست.

ویژگی های عملکرد صوتی ایشان در تلاوت:

1-پرده شروع تلاوت کمی بالاتر یا در حد پرده صوتی حرف زدن معمولی است که به دلیل قدرت و ... همین پرده برای قاریان بالاست در واقع مقلد منشاوی اگر بخواهد مثل او بخواند و در همان پرده و ارتفاع صوتی تلاوتش را شروع کند  در جایی حدود توسط صدایش می شود

2- اوکتاو به اوکتاو بالا می رود یعنی از همه قسمت های صدای خود استفاده میکند و جهش های ناگهانی ندارد آرام آرام وبدون عجله بالا میرود

3- همین طور از شروع تلاوت افزایش ارتفاع می دهد تا این که به پرده های زیر برسد و با قدرت زیاد فریاد می زند اما برای این که گوش شنونده خسته نشود و تلاوت دچار یکنواختی نگردد به مرور و طی چند آیه با تکنیک های صوتی تحریری مثل تحریر هایی منحنی شکل و نزولی  و به کمک لحن چند پرده پایین می آید یا آرام تر می خواند یا .. سپس از قسمت زیبای صدای خود دوباره شروع می کند به اوج گرفتن و البته چند دقیقه طول می کشد تا به اوج برسد .

دقت کنید که این بار ممکنه جنس صدای خود و حتی لحن الاداء را تغییر دهد

4- تغییر زیبای جنس صدا حین تلاوت

5- مطابقت طرز بیان با معنا و تفسیر آیات با بیان های مختلف

ویژگی های فنی بسیارزیادی هست که اگر بخواهیم همه را بگوییم شاید این مقاله به کتابچه تبدیل شود

نکته آموزنده و بسیار بسیار مهم خصوصا برای قاریان ایرانی : در تلاوت این استاد و اساتید برتر مثل مصطفی اسماعیل و شحات و عبدالباسط  بیشتر زمان تلاوت در پرده توسط صوتی سپری می شود و زمان کمتری در پرده های بالا و زیر خوانده می شود که سبب تاثیر گذاری بیشتر بر مستمع می شود .

ویژگی های لحنی استاد :

1- الحان زیبا و ابتکاری و منحصر به فرد : گاهی اوقات علاوه بر الحان قاریان قدیمی از الحانی مشابه قاریان معاصر استفاده می کند که به نظر بنده نشانگر این است استاد منشاوی می توانسته مثل قاریان امروزی بخواند ولی به دلایلی که شاید بعدا بگویم این کار را انجام نداده است . نمونه بارز ابتکار استاد در سوره های قارعه همزه مشهود است که نمونه الحان اجرا شده در اسن سور را در هیچ قاری دیده نشده است

2- تحریر های در طول تلاوت  ( نه در عرض لحن )و حساب شده بدون هیچ گونه اضافه کاری : به هیچ عنوان نمی توانید در تلاوت منشاوی تحریری پیدا کنید که اضافه باشد می توانید از این به بعد در تلاوت های ایشان به دنبال تحریر ی اضافی باشید . به احتمال 99 درصد نمی توانید پیدا کنید .ضمن این که تلاوتی پر تحریر دارد .

3-استاد منشاوی بیشتر طول تلاوت را در  قرار و جواب مقامات سپری می کند و کمتر در جواب الجواب می خواند

4- در حین تلاوت مدام به قرار مقام بعدی می رودیا حتی دوباره به قرار همان مقامی که می خوانده بازگشت دارد که این کار محاسن زیادی دارد

5- به دلیل حس قوی و حزن خود استاد ، هنگامی که آیه ای را آهنگین و بدون تحریر و ساده می خواند  باز هم زیبایی و فضای معنوی خاصی بر تلاوت حاکم می شود

نکته مهم : بعضی ها این چنین می انگارند که استاد منشاوی لحن ساده ای دارد . هرگز این چنین نیست . مثال 1 :  از قرآن هرکس به اندازه درک خودش می فهمد چه دانشمند چه یک بی سواد چه یک بچه . مثال 2 : هنگامی که یک دانشمند بزرگ که دارای بیان قوی است مثل امام خمینی هر کس به اندازه فهم خویش برداشت می کند .  حال در تلاوت منشاوی هم دقیقا این گونه است .

کسی هنرمند است که با لحنی بدون پیچیدگی زیاد  اوج زیبایی را آشکار کند که منشاوی این چنین است

   باز هم می توان ویژگی هایی دیگر را برشمرد که بیش از این در این مقاله نمی گنجد

 تجوید تلاوت های منشاوی : استاد در حد بالاتر از متوسط تجوید را رعایت می کند و اجازه نمی دهد لحن  باعث تخریب تجوید شود .

 

القابی در باره زیبایی صدای منشاوی

الشیخ محمد صدیق المنشاوی سید الاصوات  = سید صداها

أغرب الأصوات وأقواها وأجملها في التلاوة = عجیب ترین صدا و قویترین صدا و زیباترین صدا در تلاوت

الصوت الباكى ........الصوت الحزين .......الصوت الشجى ..........الصوت الملائكى .......الصوت الذى لاتمل الاذن من سماعه .......والتى تهفو القلوب والجوارح كلها للتعايش مع القران من خلاله...... صوت الشيخ الاجل جهبذ القراء.......... وامامهم.= صدای گریان، صدای حزین، صدای بغض آلود، صدای ملائکی، صدایی که گوش از شنیدنش خسته نمی شود، و دل و همه جوارح خلال صوتش با قرآن همراه می شود، نقاد دانای قراء و امام آنها

افضل... واحسن ...واجمل... من عرض القران على اذاننا وقلوبنا = برترین و بهترین و زیباترین کسی که قرآن را بر گوش ها و دلهای ما عرضه کرده

هو صاحب افضل صوت بالعالم من القراء.= او دارای برترین صدا در دنیای قاریان است

أروع صوت في الأرض حزين = نیکوترین و فاخرترین و فاخر ترین صدای زمین محزون

أروع صوت في الأرض شفافية وحزنا = زیباترین صدا از جهت شفافیت و حزن

لم اجد احلى ولا اعذب ولا اجود من صوتك يا المنشاوي ,, ريلي اعشقك عشق = شیرین تر و گواراتر و بهتر از صدای تو نیافتم عاشق تو هستم

كان صوته من اجمل اصوات العالمين وجمع بين الصوت الجميل والاخلاق السامية وتحلى بفضائل واداب القران = صدایش زیباترین صداهای جهان بود و همراه صدای زیبا اخلاق عالی و فضائل هم داشت

الصوت الشجى النقى الذى يلمس شغاف القلوب ويطرب الآذان ويبكى العيون ..= صدای اندوهگین حزن آور که پرده های قلب را لمس می کند و گوش ها را به لذت می آورد و چشمها را به اشک وا می دارد

محمد صديق المنشاوي النهر الهادئ سلاسته وانسياب صوته..... = محمد صدیق منشاوی از سلاست و روانی صدایش همانند رودی روان است

الشيخ الجليل لهذه المدرسة محمد صديق المنشاوي نهر القرآن في النداوة والطلاوة = شیخ جلیل مدرسه قرآن محمد صدیق منشاوی نهر قرآن در طراوت

لا أحد اجمل من هذا الصوت الإنساني الرفيع في العالم = کسی زیباتر از این صدای انسانی والا مقام در جهان نیست

صاحب صوت جميل وعذب وخاشع ودافئ = صاحب صدای زیبا و شیرین و خاشع و گرم

القارئ الذي سحرني بصوته فأصبحت مدمنا على الاستماع إليه وحده دون غيره = قاری که صدایش مرا جادوی خودش کرده و معتاد شنیدن صدایش هستم و نمی توانم صدای دیگری را بشنوم

هو الصوت الذي لن تسمعه في حياتك = صدایی که هرگز نشنیده ای

هو الصوت الذي لايمل = صدایی شنیدنش خسته نمی کند

صاحب الصوت الحنون الدافىء = صاحب صدای با شفقت و گرم

صاحب النبرة العذبة = صاحب صدای محکم شیرین (نبره حالت استوار و استحکام خاص و تیزی اداء حرف)

صاحب الصوت الذهبیة = صاحب صدای طلائی

صوته ذو لمعه هادئه = صدایش درخشش خاصی دارد

يسمى الصوت النحاسى ويندرج تحت فئة البريتون = صدایش از نوع نحاسی است

اوجز تعريف لصوته فى 3 حروف ن ت ق ومعناها صوت نقى تقى قوى فيه ذكاء فى ادائه غريب = سه حرف در تعریفش هست ن ت ق صدای نقی تقی قوی

لعذوبة صوته وجماله وانفراده بذلك، إضافة إلى إتقانه لمقامات القراءة، وانفعاله العميق بالمعاني والألفاظ القرآنية = زیبایی و شیرینی صدا و منحصر به فرد بودنش به اضافه اتقان و استواری مقامات و تإثیر پذیری عمیق به معانی و الفاظ قرآنی

صوت منهول عذب يرتاع منه كل حيران = صدای با طراوت و سیراب و شیرین و حیران از او بهره که هر می برد

لله دره أعذب ماسمعت من أصوات = شیرین ترین صدایی که شنیدم

و بصوتك تخطف الآذان و الأبصار .... فكنت إمام أهل القرءان الأخيار = و به صدایت گوش ها و چشمان را می بری تو امام نیکان اهل قرآن هستی

صوته الندي الشجي = صدای با طراوت و حزن آور (شجی اندوهناک)

صوت رائع وأداء أخاذ ساحر = صدای زیبا و ادء گیرای جادویی

تستلذ صوته المتعب المبحوح = (از شنیدن صدای خسته و گرفته اش لذت می بری)

المنشاوي في سورة الفاتحة له بحة ساحرة = منشاوی در سوره فاتحه بحه و گرفتگی صدای جادویی دارد

البحة من خواص صوت الشيخ المنشاوي رحمه الله  =

الحزن والبحة التي يعتريها الحزن في صوت المنشاوي اقصت كل منافسيه سبحان الله = حزن و گرفتگی که در صدای منشاوی ایجاد می شود هیچ کسی با او برابری نمی کند

محمد صديق إذا تلامن القران شئ احسست بلذة مرارا.... = وقتی محمد صدیق تلاوت می کند لذت می بری

عندما تسمع المنشاوي تحس انك ادمنت صوتة = صدای منشاوی صدای همیشگی و آشنا است

تميز عنهم بخامة صوتية نادرة = صدای نادر

صوتك شيمته النقاء = صدای نقی و پاک

هو الصوت الأسطوري الذي لن يتكرر = او صدای اسطوره ای است که هرگز تکرار نخواهد شد

صوت من ذهب = صدای طلایی

صاحب صوت الندى=صاحب صدای با طراوت

الصوت الذي لا يمكن أن تمل منه أبداً = صدایی که هرگز از شنیدنش خسته نمی شوی

الصوت لا تمل منه = صدایی که از شنیدنش کسی خسته نمی شود

صوت خاشع عذب نقى يصل للقلب قبل الأذن = صدای خاشع شیرین صاف قبل از گوش به قلب می رسد

طويل الأنفاس = دارای نفس طولانی

انا واحد من الناس لما بلاقي حد يعشق الشيخ محمد صديق المنشاوى. بحبوواا. واحتروموا جدا = من در حد عشق منشاوی را دوست دارم او را دوست بدارید و احترامش کنید

الشيخ محمد صديق المنشاوي لم ولن يقرأ أحد مثل القرآن في الخشوع والتضرع والسكينة والاحساس والحزن والصوت البكاء = شیخ محمد صدیق منشاوی کسی است که تا بحال کسی مثل او در خشوع و سکینه و احساس و حزن قرآن را تلاوت نکرده و نخواهد کرد

 

موضوع: 4- زیبایی صدا | أضاف: alminshavy (04.05.2015)
مشاهده: 566
مجموع نظرات: 0
avatar
جستجو
آموزش تجوید
تجوید استاد منشاوی از همه قراء صحیح تر است با دقت در دو فیلم تصویری کوتاه ال عمران و انعام می توان به خوبی تجوید فراگرفت در زیر اداء کسبت فی ایمانها خیرا به انتقال از استفال به به استعلاء دوباره استعلاء بعد تفخیم را توجه شود
آنلاین
Block content
ورود به پایگاه
عیمه
گفتگوی زنده
200
شمارشگر پایگاه
نظر سنجی
قيم موقعي
مجموع الردود: 5

Copyright MyCorp © 2024
استضافة مجانية - uCoz