ه           برترین روایت: حفص بن سلیمان  -  بهترین قرائتاستاد منشاوی

ه        پایگاه حاوی مطالب متنوع و جدیدی مانند: برتری روایت خفص و برتری قرائت منشاوی

ه    موضوعات مختلف اعتقادی، احکام، خانواده و ... با صدای استاد منشاوی و همراه با تصاویر مرتبط 

    ه  محیط زیست در قران کریم و مضرات کاشت درختان بیثمر وارداتی و... برای اطلاع از آخرین مطالب اینجا کلیک کنید

زیرمجموعه موضوع
نظر علما و قراء [4]
فهرست اصلی پایگاه
اصلی » مقالات » منشاوی نظر علما و قراء » نظر علما و قراء

نظر علماء و قراء و علاقمندان شیخ از ایران وسایر کشورها

بسم الله الرحمن الرحیم

ما يقال في حق الشيخ المنشاوي

 استاد محمد صدیق منشاوی قسمت هشتم

نظر علماء و قراء و علاقمندان شیخ از ایران وسایر کشورها در باره مرحوم استاد منشاوی

اتفاق علما و قراء و همه اقشار به مقبولیت استاد منشاوی

لقد ضرب الشَّيخ المنشاوي أمثلةً رائعة في الورع والزُّهد والصبر، سطرت بأحرُفٍ من نور، لتدلَّ دلالة واضحة على أنَّ الشَّيخ لم يكُن قارئًا للقُرآن في المحافل فحسب، بل كان مربِّيًا من الطراز الأوَّل، ترْجم ما يتْلوه إلى واقع عملي ملموس في الحياة - هذا هو المطْلوب ممَّن يتلو كتاب الله - ومن خلال مواقف عدَّة، وهذا يفسِّر لنا أنَّ تسجيلاتِه - التَّرتيل والتَّجويد - لاقتْ صدًى واسعًا من مختلف الشَّرائح، وقد شهد لصوتِه أنَّ له تأثيرًا في القلوب والنُّفوس علماءُ ربَّانيُّون وقرَّاء محترفون، وفقهاء شرعيُّون، فضلاً عن عوامّ النَّاس والذين أقبلوا على الإسلام من خلال الاستِماع إلى ترتيله وتجويده، وسيأتي توضيح ذلك، ومن المواقف المؤثّرة للمنشاوي -رحمه الله- والَّتي تدلّ على عزَّة نفسه وتقْواه ما يلي: = شیخ منشاوی مثال برجسته ای در ورع و زهد و صبر که با کلام نور مسطور است و او فقط یک قاری نیست بلکه مربی طراز اول است که قرآن را از خلال ترتیلش و تجویدش به جهان برساند و این تأثیر هم در قلوب علماء ربانی و صاحبان حرف و فقهاء و قراء گذاشته شده تا چه رسد به عوام مردم و چه غیر مسلمانانی بودند که بخاطر تلاوتش مسلمان شدند که همه اینها دلالت بر عزت نفسش و تقوایش دارد

 

 

نظر چند شخصیت ایرانی در باره شیخ محمد صدیق منشاوی

------------------------

مقام معظم رهبری امام خامنه ای مدظله العالی در باره استاد منشاوی

مقام معظم رهبری امام خامنه ای مدظله العالی در بیانات در مراسم تودیع قاریان قرآن کریم در تاریخ 6/02/1370 بعد از بیان مطالبی در باره علاقه خودشان به استاد مرحوم مصطفی اسماعیل در باره استاد محمد صدیق منشاوی می فرمایند:

«.... مرحوم منشاوی هم جزو آن چهره‌های برجسته‌ی قرآنی است. چند نفر از مقلدان ایشان الان در این‌جا هستند.»

منبع: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2447

----------------------------

بسیاری از قراء و حافظین کشورمان از همان ابتدا از تلاوتهای مرحوم منشاوی بهره گرفته اند و به چند نمونه اشاره می شود

 

حجت‌الاسلام سید‌محمد‌جواد موسوی در‌چه‌ای» قاری بین‌المللی قرآن کریم

حجت الاسلام درچه ای: تلاوت را با سبک استاد منشاوی آغاز کردم - شما بیشتر از سبک تلاوت کدامیک از اساتید مصری تقلید می‌کنید؟

درچه‌ای تنها روحانی موفق به کسب مقام اول مسابقات بین‌المللی هندوستان : اولین نوار تلاوتی که گوش دادم تلاوت معروف سوره‌های مبارکه «حشر» و «علق» با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی» بود

حجت الاسلام    سيد محمدجواد موسوي درچه اي فرزند مرحوم آيت الله موسوي درچه اي متولد 1353 ساکن شهر ری سال 86 مقام نخست بین‌المللی کشور هند را کسب کرد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از سفر خود به کابل، گفت: پیش از تلاوت من در مؤسسه قرآنی بیت‌النبوة، یک حافظ نابغه افغانی که تسلط خوبی به محفوظات خود داشت، به اجرای برنامه پرداخت. وقتی که می‌خواستم برای تلاوت قرآن حاضر شوم به ذهنم رسید که قبل از تلاوت قرآن، به معنای آیه‌ وحدت اشاره کنم اما در این رابطه کمی دچار شک و گمان بودم، چرا که نمی‌توانستم برداشت برادران اهل سنت و تأثیر آن آیه بر حاضران را تصور کنم. با توکل به خدا شروع به قرائت آیه 29 سوره مبارکه «فتح» کردم، «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ؛ محمد [ص] پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند»، سپس توضیحاتی درباره این آیه از قرآن دادم و در جایگاه به حاضران گفتم که این جمع مرا به یاد این آیه از قرآن انداخت، چرا که اکنون در این جمع مسلمان شیعه و سنی و پیروان حضرت محمد(ص) به شدت با دشمنان اسلام مبارزه می‌کنند اما در برخورد با یکدیگر مهربان و نرم‌خو هستند و من این مهربانی و صمیمیت را در این جلسه می‌بینم و حس می‌کنم. به نظر من معنای وحدت مسلمان این نیست که سنی شیعه شود یا شیعه سنی شود، بلکه وحدت آن است که مسلمانان در مقابل دشمنان مشترک امتی واحدباشند که اکنون در این جمع چنین چیزی مشخص است، چرا که برخلاف شبهه افکنی و تبلیغات ضد اسلامی مستکبران درباره ارتباط مسلمانان با یکدیگر، همه با یک هدف واحد در کنار هم جمع شده‌ایم و هیچ مشکلی برای ارتباط با هم نداریم بلکه در این مکان با حرکتی دینی زیر پرچم قرآن به ندای وحدت بخش قرآن گوش می‌دهیم.

حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای در ادامه تصریح کرد: جالب اینجا بود که وقتی در حال صحبت کردن درباره این آیه از قرآن و اتحاد مسلمانان بودم، پدر حافظ قرآن که پیش از من محفوظات خود را ارائه کرده بود، از جا برخاست و به نشانه تأیید حرف من بلند تکبیر گفت و بعد از آن هم جمعیت یک صدا تکبیر گفتند و برای سلامتی من صلوات فرستادند. این خاطره هیچ‌گاه از ذهن من بیرون نمی‌رود چرا که یک مسلمان اهل‌سنت که می‌دانست من شیعه هستم اولین نفری بود که حرف من را تأیید کرد و ابراز احساس خوبی نسبت به این مطلب نشان داد.

 

 

---------------------

دکتر حسین کرمی اردبیلی حافظ و قاری

دکتر حسین کرمى متولد ۱۳۴۲ اردبیل که جدّ مذهبى باعث شنیدن تلاوت قرآن از رادیوى قاهره در ۸ سالگى و علاقمندی به قرائت قرآن شد و از کودکی به جلسات قرآن شهر اردبیل می رفت. او در آغاز تلاوت هاى استاد منشاوى و از بقیه اساتید در ادامه کار، توانست به موفقیتهاى چشمگیرى در مسیر تلاوت دست پیدا کند. دکتر حسین کرمى نیز مثل بسیارى از قاریان برجسته در ابتداى کار از سبک قاریان مصرى مثل استاد منشاوى تقلید کرده است و اعتقاد دارد هر قارى قرآنى در ابتداى کار تلاوت باید از قاریانى مثل منشاوى، عبدالباسط، مصطفى اسماعیل، شحات محمد انور و متولى عبد العالى تقلید نماید ایشان تا کنون به کشورهاى زیادى همچون مالزى، سنگاپور، هند، بنگلادش، سوریه و ترکیه براى تلاوت قرآن سفر کرده و بیش از ده ها بار براى انجام مناسک سیاسى عبادى حج به عنوان قارى اعزام شده است. آقاى دکتر حسین کرمى از اساتیدى مثل مصطفى اسماعیل، عبد الباسط و منشاوى به عنوان بهترین و برترین قاریان عصر طلائى تلاوت در مصر یاد مى کند دکتر کرمى بارها در محضر مقام معظم رهبرى به تلاوت پرداخته است مقامهای قرآنی:

نفر دوم مسابقات بين المللى مالزى (سال 72.

نفر اول در سال ۱۳۷۷ در کشور سوریه و در مسابقات قرآنى.

نفر سوم مسابقات بين المللى بنگلادش (سال 74

نفر اول مسابقات بين المللى جمهورى اسلامى ايران (سال 78

نفر اول مسابقات اذان صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران (سال 78

اذان او در ردیف 13 اذان مصوب صدا و سیماست،

سال 1382 به عنوان خادم القرآن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد لوح تقدیر دریافت کرده

آقای حسین کرمی اولین نشان ملی فرهنگ و هنر در ایران را از رئیس جمهور دریافت کرده

تحصيلات :

• 1380 - 1379 دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ، تهران ، ايران بوردتخصصي

• 1378 - 1372 دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي ، تهران ، ايران دستياري در ارولوژي

• 1371 - 1365 دانشگاه علوم پزشكي آزاد ، تبريز ، ايران دكتراي عمومي

 تجربه كاري :

• 1388 – 1380 بخش ارولوژي بيمارستان شهداي تجريش

• راه اندازي بخش اندويورولوژي بيمارستان شهداي تجريش

• فعاليت خصوصي1383 – تا كنون : بيمارستانهاي ميلاد – خاتم الانبياء- ايرانمهر- قمر بني هاشم

 خلاصه مهارتهاي تخصصي :

شركت در كنگره هاي انديورولوژي تايلند

اندويورولوژي هند

SIU كانادا

SIU سوئد

اندويورولوژي چين

 عضويت تخصصي :

• عضو سازمان نظام پزشكي ايران ( شماره عضويت43579 :)

• عضو انجمن ارولوژي ايران / اروپا / آمريكا

• عضو انجمن ارولوژي اروپا

• عضو انجمن اندويورولوژي آمريكا

• عضو انجمن بين المللي بي اختياري ادرار

 فعاليت هاي تخصصي مرتبط :

1. عضو هيئت امناء دانشگاه علوم پزشكي اردبيل از 9/6/86 با حكم رئيس جمهور

2. كارشناس پزشكي قانوني از 16/9/81

3. عضو شوراي علمي برنامه ريزي مجله ارولوژي امروز

4. عضو هيئت علمي كنگره نهم ارولوژي و معاون دبير كميته اندويورولوژي از 16/5/86

5. عضو هيئت علمي دبير اجرائي كنگره ارولوژي سال 86

6. عضو كميته مورتاليتي بيمارستان شهداي تجريش 26/6/82

7. Review مجله اندويورولوژي آمريكا

8. عضو هيئت مديريه بيمارستان شهدا

9. عضو مركز تحقيقات ارولوژي

10. عضو انجمن بي اختياري ادراري آمريكا

11. عضو شوراي علمي برنامه ريزي مجله ارولوژي امروز

12. عضو هيئت مديره بيمارستان ميلاد تهران

13. عضو كارشناس ارزشيابي بيمارستانهاي آموزشي وزارت بهداشت

14. عضو انجمن باروري و ناباروري ايران

15. عضو كميته علمي روش تهاجمي در سرطانها

 ابداعات و اختراعات ثبت شده و راه اندازي پروژه :

1. درمان سنگ های ادراری از طریق پوست و تازه های آن

وی سفارش مى كند كه :«قاريان قرآنى اخلاق و رفتار قرآنى را رعايت كنند و به آن ملزم باشند و به پيش كسوتان در امر تلاوت احترام بگذارند و به آيات قرآن عمل كنند.»

همسرشان دکتر زنان و زایمان هم به مسائل قرآنى علاقه وافر دارند.

و در زمینه پزشکی نیز یکی ار نخبگان کم نظیر ایران اسلامی است. دکتر کرمی دارای بورد تخصصی جراحی کلیه و استاد دانشگاه شهید بهشتی است وی موفق به ابداع دو تکنیک برای اولین بار در دنیا شده است که در کتاب مرجع کلیه به ثبت رسیده در این کتاب فقط مواردی ثبت می شود که برای اولین بار ابداع می شوند همچنین 15 مقاله از استاد حسین کرمی در نشریه های معتبر آمریکا و اروپا چاپ شده و ایشان دو کتاب در ارتباط با بیماری های کلیه نگاشته است.

مصاحب دکتر کرمی با مجله شفا از زندگی قرآنی و پزشکی اش می گوید:

 

آقای دکتر لطفاً خودتان را برای خوانندگان شفا بیشتر معرفی بفرمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم، بنده حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، فلوشیپ فوق تخصصی و علمی تکنولوژی، دانشیار پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران و عضو هیئت علمی بیمارستان شهدای تجریش هستم.

آشنایی با قرآن همیشه اثرات ویژه خودش را داشته است و همیشه من از برکاتش بهره مند بوده ام. قرآن همیشه نوری در زندگی ام بوده است. در زندگی مسیرها و گردنه های تاریک و پرپیچ و خمی وجود دارد که قرآن برای من آن نقاط را روشن می کند و احتمال منحرف شدن را کم می کند. همچنین باعث می شود هدایت شوم و در رفتار و کردارمان نیز تأثیر به سزایی می گذارد. تک تک آیات قرآن هم بردل اثر دارد و در رفتار و کردار و برخورد انسان هم تغییرات خاصی ایجاد می کند و این تفکر در انسان نمود پیدا می کند.قرآن کریم می فرماید: با مردم به خوبی صحبت کنید پس بنده وقتی به عنوان پزشک با بیماران روبه رو می شوم همین که می توانم با آن ها خوب ارتباط برقرار کنم می تواند منشاء آرامش و درمان بیماران باشد. درکل قرآن نور است و یک مشعل نورانی است در مسیر زندگی

من حافظ قرآن هستم و صدایم جزء 13 صدای برتر جمهوری اسلامی است که برایم افتخار است.اذان من نیز دررادیو و تلویزیون پخش می شود

 

جناب دکتر چطور شد که رشته جراحی کلیه را در میان سایر رشته های پزشکی انتخاب کردید؟

قبل از سفر به مالزی برای شرکت در مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم برای جراحی عمومی ثبت نام کرده بودم از مسابقات مالزی که برگشتم، حاج آقا پرهیزکار مرا جلسه ای قرآنی خود دعوت کردند، نکته جالب اینکه اغلب جراحان کلیه در این جلسه بودند. آن جلسات مربوط به گروه ارولوژی بود که توسط جناب آقای دکتر سیم فروش برپا شده بود و تقریباً هرماه یک جلسه در منزل ایشان بود و من در آن جلسه قرآن قرائت کردم و نقطه عطفی در زندگی ام آغاز شد. جناب آقای دکتر سیم فروش بنده را تشویق کردند که در رشته جراحی کلیه شرکت کنم. جالب اینکه حالا جلسه قرآن را بنده اداره می کنم و همه افراد شرکت کننده نیز اورولوژیست های دانشگاه شهید بهشتی هستند. بدین ترتیب هم اکنون یک رزیدنت در دوره 5 ساله اش، ماهیانه یک بار در این جلسات شرکت کرده است و با قرائت و تفسیر قرآن آشنا شده به عبارت دیگر وقتی یک جراح فارغ التحصیل می شود قرآن را هم به خوبی فرا گرفته است.

 

نرم افزار قرائت کل قرآن کریم به صورت ترتیل به روایت ورش از نافع برای اولین بار در ایران در نمایشگاه قرآن رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نرم‌افزار جامع ترتیل ورش از نافع و آموزش آن اثر دکتر حسین کرمی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان اثر فاخر نمایشگاه بین المللی قرآن کریم توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و می تواند به عنوان تولیدی از جمهوری اسلامی ایران برای آموزش قرائت ورش در کشورهای اسلامی دیگر مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد.

حسین کرمی، استاد دانشگاه و قاری قرآن در اقدامی بی نظیر علیرغم مشغله های پزشکی، قرآن کریم را به روایت ورش از نافع برای اولین بار در ایران به کارشناسی استاد مولائی تلاوت کرده  که اولین اثر تولید شده ایرانی در طول تاریخ قرائت قرآن کریم در کشور به شمار می رود.

کرمی در مورد این اثر فاخر قرآنی اظهار داشت: نرم افزار جامع قرائت ترتیل ورش از نافع و آموزش آن از اولین نرم افزارهای آموزش جامع این روش است که به زودی نیز مباحث آموزشی آن ترجمه خواهد شد.

وی افزود: روایت ورش دومین قرائت مشهور قرآن کریم در دنیا می باشد که بعنوان قرائت رسمی کشورهای مراکش، تونس، مغرب و لیبی و ... بوده است و در کشور مصر از دیرباز اساتید بزرگ قرآن از قبیل استاد عبدالباسط و استاد حصری و استاد مصطفی اسماعیل و دیگر اساتید در قرائت خود به صورت رایج استفاده کرده اند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: از دیگر برجستگی های این اثر، نرم افزارسازی آن است، این نرم افزار اولین نرم افزار جامع روایت ورش در دنیا می باشد که شامل قرآن های نوشته شده به روایت ورش و علامت گذاری آن و داشتن فایل صوتی آموزشی قواعد است که با استفاده از این نرم افزار کاربر به راحتی بصورت دیداری و شنیداری می تواند این فن قرائت را یاد بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ترجمه به بیش از ده زبان زنده دنیا و تنها قلم صوتی هوشمند قرآن به روایت ورش از دیگر اثرات منحصر به فرد این نرم افزار است.

وی معتقد است علاقه شخصی به قرآن و فضای مذهبی خانوادگی‌اش دو عامل بسیار مهم برای رسیدن او به موفقیت در این زمینه بوده است: «جو مذهبی و قرآنی خانواده و فضای مذهبی شهر اردبیل همراه با  استعداد و علاقه‌ای که به قرائت قرآن کریم داشتم باعث شد همواره طی سال‌های متمادی بتوانم مۆانست خوبی با قرآن داشته باشم و از آن به خوبی بهره ببرم.»

کرمی در پاسخ به این سۆال که فرق یک قاری جراح با یک قاری معمولی چیست، می‌گوید: «کسی که با قرآن مأنوس است و در آیات قرآن تفکر می‌کند و سعی می‌کند در زندگی رهنمودهای قرآن را به کار بگیرد، یک بعد معنوی بسیار قوی به شخصیتش اضافه می‌شود. این بعد معنوی از برکت قرآن کریم در او به وجود می‌آید. چنین کسی مطمئناً دید قوی‌تری به جهان هستی و زندگی پیدا می‌کند و مسئولیت‌پذیری او در مقابل اعمالش بیشتر می‌شود چرا که بنا بر آیات قرآن هر کسی سزای کوچک‌ترین نیکی و شر خود را می‌بیند. من هم به عنوان یک پزشک جراح بعد معنوی قرآن کریم را در زندگی خود به خوبی حس می‌کنم. خوشحالم که مردم و همکارانم کم و بیش من را به عنوان یک قاری بین‌المللی قرآن و کسی که اذانش از صدا و سیما پخش می‌شود، می‌شناسند.»

به نظر من باید جذابیت‌ها، معانی و قصص قرآن را با زبانی ساده و قابل فهم به فرزندان خود معرفی کنیم تا زمینه علاقه‌مندی و عشق به قرآن در آن‌ها فراهم شود. دوست دارم فرزندانم اگر قاری قرآن هم نشوند، اهل قرآن شوند. اهل قرآن بودن مهم است.»

وی در مورد دلیل علاقه‌مند شدنش به قرآن کریم می‌گوید: «قرآن را به صورت غیر کلاسیک می‌خواندم. قبل از انقلاب اسلامی روزی پیچ رادیو را می‌چرخاندم که صدای زیبای تلاوت قرآن یکی از اساتید تا قلب من نفوذ کرد و تصمیم گرفتم قرائت قرآن را به صورت جدی‌تری دنبال کنم. شنیدن صدای تلاوت قرآن از رادیو در آن روز نقطه عطفی در زندگی قرآنی من بود.»

خواندن قرآن کار دل است. این جمله را دکتر کرمی از دل می‌گوید چرا که شغل او چیز دیگری است: «هیچ وقت به عنوان شغل و وسیلة ارتزاق به قرآن کریم نگاه نکرده‌ام. قرائت قرآن را به عنوان یک کار هنری اسلامی قوی، لذت‌بخش و روح‌افزا ادامه می‌دهم.»

کرمی می گوید: «آرزو می‌کنم روزی قرآن کریم دارای وزارت‌خانه‌ای در کشور شود تا تمام سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت‌های قرآنی زیر نظر آن وزارت‌خانه انجام شود.»

 

---------------------------------

 

دو کامنت متفاوت و جالب از دو کاربر با جواب متفاوت از دکتر:

•           سید رو ح اله حسینی:  دی 21, 1392 در 9:37 ق.ظ

من ساکن شهرستان می با شم من حدود چهر سال پیش عمل لا پرسکوبی روی کلیه بخا طر خارج کردن سنگ کلیه در اهواز انجام دادم و دو سال پیش عمل قلب باز در شیراز بخاطر گرفتگی رگ انجام دادم اعلان هر دو کلیه من سنگ درون ان است در کلیه سمت راستم سنگ حدود سه سانت در سوگرافی مشا هده شده بیهوشی برای من مضر است ایا می توتن بدون بیهوشی سنگ را از کلیه خارج کرد ایا راهی وجود دارد

متشکرم حسنی از خوزستان

•           دکترحسین کرمی

با سلام شما با عکس رنگی از کلیه ivp به مطب مراجعه نماءید ضمنا مطالب نوشته شده اینجانب مربوط به سنک کلیه و pcnl را در سایت مطالعه فرماءید

•           محمد عارفیان:

با سلام و احترام

اینجانب خواستار تهیه سی نسخه از تلاوت ترتیل کل قرآن حضرتعالی می باشم.

لطفا در خصوص چگونگی تهیه اینجانب را راهنمایی فرمائید. (خواهشمندم این پرسش در خروجی سایت قرار نگرفته و چگونگی تهیه و شماره حساب به ایمیل اینجانب ارسال شود. با پوزش صرفا همین راه ارتباطی را داشتم. )

با تشکر

•           دکترحسین کرمی :

با مطب تماس بگیرید

 

 

   دکتر کرمی در حال تلاوت

 دکتر کرمی در حال تلاوت

 

 آدرس: تهران، تجریش، مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهداء تجریش، از بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ( sbmu.ac.ir)

تلفن : 22642744

تلفن همراه :9121142080

فكس : 22682744

نشانی مطب : خیابان شریعتی، قلهک، روبروی مترو قلهک، کوچه سجاد، پلاک 68 - تلفن تماس: 22647404  موبایل: 09351142080  

 

---------------------------

استاد شیخ محمد منشاوی به روایت استاد پرهیزگار

قبل از آن‌كه در بحث حفظ قرآن وارد شوم، خيلی به سبك استاد منشاوی علاقه‌مند شدم و تلاوت ايشان بنده را خيلی تحت تأثير قرار می‌داد و من از تلاوت‌های ايشان خيلی استفاده كردم، البته قبل از آن‌كه انتخاب بعدی‌ام مرحوم مصطفی اسماعيل باشد.

اين داور بين‌المللی افزود: مدت زمان زيادی تحت تأثير تلاوت‌های محمد صديق‌منشاوی بودم و تقريباً تا ميزان خوبی در تقليد از مرحوم منشاوی موفق بودم و آشنايی با لحن ايشان كمك كرد تا وارد الحان و اسلوب‌های ديگر شوم، از لحاظ فنی يكی از عالی‌ترين و فنی‌ترين تلاوت‌هايی كه در سطح تلاوت‌های جهان اسلام صورت گرفته است تلاوت‌های ايشان است، صدای استثنايی و فوق‌العاده آماده و عالی است.

 زمانی كه سبك تلاو‌ت‌های ایشان را تقلید ‌كردم، عكس ایشان را ندیده بودم و تصور من از ایشان یك فرد كاملا معنوی بود؛ عبدالباسط تلاوت‌های زیبایی داشت و همین‌طور مرحوم مصطفی اسماعیل كه خود شاهكارهایی از تلاوت خلق كرده است و در عین حال آن چیزی كه در طنین مرحوم منشاوی بود چیز دیگری است و به غیر این‌كه صدا حزین بود، جنس صدا و به كارگیری ایشان از صوتشان جدا از بحث لحن یكی از بهترین و زیباترین و موثرترین صداهایی است كه می‌تواند، معرفی شود كه شنونده را تحت تاثیر قرار دهد.

به نوجوانان توصیه می‌كنم كه اگر صدایشان مطابقت دارد، استفاده از اسلوب و سبك منشاوی را فراموش نكنند و از نظر لحن هم ایشان فوق‌العاده خوب می‌خواند و باید ایشان را جزء 10 نفر ممتاز در عالم اسلام نام ببریم كه قطعاً در مرتبه بالا همین استاد منشاوی است و در بحث به كارگیری نغمات و الحان بسیار زیبا و فوق‌العاده است و موردی كه از تلاوت ایشان احساس می‌شود، كه ایشان در حال و هوای خاصی تلاوت می‌كرده است و فقط یك سری ارائه توانایی‌های هنری در بحث لحن و این‌ها نبوده است.

البته توانایی‌های هنری خیلی مهم است مانند توانایی‌هایی كه مرحوم مصطفی اسماعیل در ارائه الحان دارد كه منحصر‌به فرد است و در منشاوی مثل این‌كه با تمام جانش و دل می‌خواند و تلاوت می‌كند در ایشان یك طهارت روحی احساس می‌شود و در یك حالت ملكوتی و معنوی می‌خواند. سبك ایشان را از سبك‌های بسیار ممتاز می‌دانم و این اصلی مسلم است كه اگر جوانان بر روی سبك منشاوی كار بكنند، این توانایی را خواهند یافت تا وارد اسلوب‌های دیگری شوند و تسلط بر سبك «منشاوی» ذهن را برای خلق اسلوب‌های جدید آماده می‌سازد.

جوانان متاسفانه با سبك و سیاق‌هایی كه نسبت به این افراد بزرگ سبك و اسلوب دست دوم است می‌خوانند و در مسابقات به خوبی مشاهده می‌شود كه سرچشمه اصلی چون كامل یوسف، مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی و شعیشع را رها كرد‌ه‌اند و به سمت تلاوت‌های دسته دوم و سوم رفته‌اند كه این سبك‌ها نیز هر چه دارند از سبك قدماء است و جوانان از زیبایی‌ها و مهارت‌های فوق‌العاده‌ای و زیبا در سبك‌ استاد منشاوی غافل نشوند.

---------------------

استاد عبدالرضا صدیق از مدرسین قرآن کریم

استاد عبدالرضا صدیق: حدودا سه چهار سال قبل طی برنامه ای شخصیت منشاوی را تحلیل کردیم توضیح دادم مرحوم منشاوی از خاندان قرانی هستند پدر عمو برادرهایشان همه نسل اندر نسل قاری و جزو مخلصین قرآن بودند هر گاه نزد قاریان مصری از پدرشان شیخ صدیق منشاوی ذکری می شد می گفتند پدر ایشان از اولیاء الله بوده و خصوصیات اخلاق رفتار های خاصی را از ایشان تعریف کردند مرحوم منشاوی دست پرورده چنین پدری و چنین خانواده ای بوده مرحوم محمد منشاوی از نظر سجایای اخلاقی که در تلاوتش منعکس است از پدرشان تعلیم گرفتند خصوصیتی در تلاوت مشخص است

تلاوت غیر از تجوید و مسائل فنی علمی که می شود آموزش گرفت و آموزش داد چیزهایی دارد که آموزش گرفتنی  و آموزش دادنی نیست و آن این است که تلاوت جلوه شخصیت و روح قاری باشد مثل تابلوی نقاشی که متخصصان می توانند شخصیت نقاش را روان شناسی کنند مثلا از نقاشی کودکان می توان فهمید بچه مشکلی دارد یا ندارد خانواده اش چه گونه هستند در اثری که کسی خلق می کند موسیقی باشد قرآنی باشد نقاشی باشد صنایع دستی باشد هرچه باشد شخصیت خودش در آن مستتر است و ناخودآگاه جلوه می کند لذا کسانی که مثل ما با تلاوتهای مرحوم منشاوی زندگی کرده اند و با تلاوتهای منشاوی انس داشته باشند بخوبی هویت و شخصیت معنوی را حس می کنند. تلاوت مرحوم منشاوی از جهات مختلف فنی قابل بررسی است تجویدش ترتیلش وقف و ابتدایش قراءاتش صوتش لحنش قابل بررسی است ولی چیزی در وجود ایشان هست که به راحتی در دیگری نمی توان یافت اخلاص و تقوای قرائت و اینکه تمام وجودش در خدمت قرائت است که هیچ چیزی را بر قرائت تحمیل نمی کند و ترجیح نمی دهد با اینکه از نظر فنی و از نظر هنری و موسیقایی توانایی بسیار زیاد دارد که بتواند خیلی از کارهایی که خیلی ها انجام می دادند انجام بدهد اما پا از چارچوب خاص خودش بیرون نمی آورد و شخصیت قرآن را فدای الحان نمی کنند با اینکه گاهی نشان می دهند کاملا این توانایی ها را دارند در بعضی زوایا و بعضی لحظات نشان می دهد

خلاصه در یک کلام وقتی تلاوت منشاوی را می شنوی فقط قران می شنوی چون دیگران جلوه های هنری در تلاوتشان بر جلوه های قرآنی می چربد بنابر این وقتی تلاوت منشاوی را با آنها مقایسه می کنند این توهم پیش میاد که مرحوم منشاوی ساده تلاوت می کند و فلانی پیچیده و فنی تلاوت می کند در حالیکه اینطور نیست مرحوم منشاوی با تمام قدرت و صلابت با وجود تخصص قران بودن قران را حفظ می کند وقتی شما گوش می دهید اولین چیزی که می شنوید قران است بعد اگر کسی فنی باشد و دقت داشته باشد می تواند الحان را بشنود و تجوید را بشنود و چیزهای دیگر را بشنود ولی مرحوم منشاوی قرآن بودن را فدای تحریر و فدای لحن و صوت نکرده و همین ایشان را ماندگار کرده گذشت زمان خیلی چیزها را مشخص می کند هزاران هزار شاید میلیونها قاری آمدند و رفتند ولی می بینید تلاوت منشاوی می ماند و همه دنیا استفاده می کنند و حساب می کنند و نوارهایش دست بدست می گردد بارها تکثیر می شود این نشان دهنده آن است که چیزی در این تلاوت و این شخصیت هست که آن را ماندگار و جاویدان می کند بقول قرآن که می فرماید: كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْض‏ رعد17 خداوند، حق و باطل را چنين مثل مى‏زند!- امّا كفها به بيرون پرتاب مى‏شوند، ولى آنچه به مردم سود مى‏رساند [آب يا فلز خالص‏] در زمين مى‏ماند در همه حوزه ها عده ای می آیند  حوزه ها می آیند چند روزی جولانی می دهند و سر و صدایی می کنند و معروف می شوند یا نمی شوند ولی بزودی فراموش می شوند و می روند ولی سنت الهی آن است که آن چیزی که واقعا برای مردم مفید است باقی باشد. ظاهر تلاوت مرحوم منشاوی ساده به نظر می رسد ولی با رجوع به عمق تلاوت از همه جهات از همه زوایای قرائت قرآن که خیلی بحث فنی و پیچیده هم هست تلاوت ایشان قابل بررسی است منتها ایشان همیشه قرآن بودن قرآن را حفظ می کند یعنی همیشه شما از مرحوم منشاوی قرآن می شنوی و این چیزی است که برای شنونده لذت بخش است اگر شنونده فنی هم باشد و وارد بحث های دیگر هم شود می تواند از تجویید ایشان استفاده کند از قراءات ایشان استفاده کند از الحان ایشان هم استفاده کند اما قرآن بودن و عظمت قران را حفظ کردن چیزی است که از پدرشان و از اجدادشان به ارث برده و فوق العاده در تلاوتشان جلوه کرده

کلیات تلاوت منشاوی - تلاوت آمیزه ای از چندین فن است بخش تجوید، بخش وقف و ابتدا، بخش صوت و بخش لحن قابل بحث است و قسمتهای مختلف دیگر مرحوم منشاوی همه اینها در حد بسیار بالایی است و تلاوتش از همه جهات قابل بررسی است

تجوید- تجوید ایشان یکی از منحصر به فرد ترین تجویدهاست و فرم ساختار دهانشان از نظر ادای حروف بسیار بسیار مناسب و زیبا چه در ترتیل و چه تحقیقشان فوق العاده صدایی که از حروف در می آورند شفاف و زیبا و پر طنین و جالبی است که برای همه حتی عربها زبانها استفاده می کنند و حالت الگو و درس دارد این از جهت تجوید و ادای حروف

از جهت معنوی و معنایی قران- که اصل قضیه این است و تمام تجوید و صوت و لحن در خدمت معنای قرآن هست که قاری اصلی ترین وظیفه اش تجسم و نشان دادن آن تصاویر به شکل الحان است برای شنونده از خود عرب زبانها شنیدم که منشاوی آیات را تصویر می کند یعنی شنونده می بیند یعنی انگار دارد فیلمی را نگاه می کند اینقدر زیبا تلاوت می شود که معانی و مفاهیم آیات در مقبل چشم شنونده تجسم می شود

وقف و ابتدا- مرحوم منشاوی روی وقف و ابتدا بسیار حساس هستند از برادرشان شنیدم ایشان مطالعه زیادی در این زمینه داشتند کتابهای وقف و ابتدا کتابهای تفسیر را مطالعه می کردند لذا بر معنای بسیار مسلط لذا می بینیم وقف و ابتدایی که انجام می شود حساب شده است

صدا و صوت- صدای ایشان هم از نظر بم و هم از نظر اوج صدا در حد بسیار خوبی است از نظر اوج شاید به برخی قاریان خاص نرسد ولی در حدی که کاملا شنونده را ارضا کند از نظر قدرت خواندن کاملا ارضا می کند اما از نظر بم فوق العاده صدای گیرا و جالبی دارند موقعی که مرحوم منشاوی بم می خواند شنونده  لذت می برد و آرزو می کند ای کاش نیم ساعت بم بخواند و لذت و شیرینی صدای بم ایشان و مرحوم منشاوی جزو معدود قاریانی است که بم خواندن تلاوتش کاری است بعضی قاریها برای استراحت چند  دقیقه بم می خوانند اما مرحوم منشاوی چند دقیقه بم می خواند که در همان بم خوانی لذت بخش است در همان بم خوانی هم الحان را پیاده می کند هم معانی را دقت می کند بم خوانی جزو شخصیت منشاوی در اوج هم در قسمتهای مختلف در همین تلاوت زخرف که ببینید در فراز آخر اوج صدایشان کاملا هست قاری وقتی از یک پرده ای شروع می کند شاید 80 در صد نفسش را در همان پرده انجام می دهد اگر بلند شروع کرده دیگر فرود نمی آید که استراحت کند این نوع خواندن را یکی مرحوم منشاوی یکی هم مرحوم عبدالباسط که فوق العاده فشار ایجاد می کند صدا باید پخته باشد و قاری را زود خسته می کند یعنی وقتی مرحوم منشاوی شروع می کند در پرده بالایی تا آخر نفس را تقریبا در همان پرده انجام می دهد اینطور نیست که وسطش فرود بیاید استراحتی کند و دوباره اوج نشان دهد بالا پایین ندارد وقتی شروع می کند افقی مستقیم به سمت جلو می رود مرحوم عبدالباسط هم دارد این خواندن قدرت زیادی می خواهد و نفس زیادی می خواهد به صدا فشار زیادی می آید این هم از نظر صدای ایشان (البته نقلی از ایشان است که گفته اند بخاطر توسط و دستور قرآن کریم کمتر اوج خوانده اند وگرنه توان اوج خوانی داشتند اوج صدایشان در چند جا به وضوح مشخص است)

از نظر لحن - مرحوم منشاوی از نظر لحنی از همه الحان استفاده کرده با سلیقه خاص و با نوآوری های خاص که برخی قطعات مختص ایشان است تمام این الحان را استفاده می کند که در قرآن لازم است ولی در خدمت قرآن و لخن را به قران تحمیل نمی کند همیشه اول شما قرآن را می شنوید بعد لحن را متوجه می شوید از این جهت ممکن است به نظر ساده بیاید اما کسانی که وارد این دریا بشوند متوجه می شوند که این دریا عمقش به این راحتی قابل دست یافتن نیست

--------------------------

محمد کاکاوند قاری

تا کلاس چهارم دبستان با نوارهای استاد عبدالباسط و … مأنوس بودم که استاد غلوش به همراه استاد شعیشع و سید سعید به تهران آمده بودند. بنده به همراه برادر و پدرم به مسجد بلال رفته و نظاره گر تلاوت های بسیار زیبا از این اساتید بودیم. به یاد دارم که استاد غلوش آیاتی از سوره مریم (س) را تلاوت کردند که بسیار معروف هم شد. این تلاوت بسیار بنده را تحت تأثیر قرار داد و تا مدتی من در حال و هوای این تلاوت بودم و پس از تهیه نوار این تلاوت، بخشی از آن را تقلید کردم که البته به جهت پرتحریر بودن آن بسیار برای من دشوار بود. بعد از اینکه نتوانستم مانند استاد غلوش بخوانم به مدت چند ماه، در تمرینات من وقفه ایجاد شد و من پیگیر قرائت نبودم. ناکام ماندن من در ارائه تلاوت تقلیدی سوره مریم استاد غلوش باعث شد سطح و کیفیت تلاوت من فقط در حد هیئات مذهبی و جلسه قرآن پدرم محدود شود. پدرم پیشنهاد داد تا نوارهای استاد منشاوی را تقلید کنم. به یاد دارم که به مدت ۱ سال به صورت بسیار بسیار جدی و مستمر و البته با تشویق های مادی و زیاد پدرم درگیر تقلید و تقلیدی خواندن شدم، به طوری که در سال اول، ۲۷ نوار از استاد منشاوی را تقلید کردم. بعد با راهنمایی استاد حنیفی تقلید مطلق را کم کم کنار گذاشتم

--------------------

«حبيب مهكام» از پيشكسوتان قرآنی

مهكام ویژگی‌های انحصاری مرحوم منشاوی را این‌گونه برشمرد: نكته مهم توجه به معنا و خواندن آیات قرآن است، ثانیاً خضوع و خشوع و خشیت خاصی در تلاوت‌هایش قابل مشاهده است و هر قاری كه می‌خواهد آیاتی از قرآن را تلاوت كند، انتخاب آیات بیانگر و نشانگر تفكر، سلیقه و هدف اوست. با بیان این مطلب می‌خواهم بگویم كه غالب تلاوت‌های مرحوم منشاوی آیاتی است كه رنگ توحیدی دارد و این در خون مرحوم منشاوی اصالت داشته است.

هنگام تلاوت آیات قرآن با صدای استاد منشاوی گویی آیات در حال نزول است و مستمع را در صحنه قرار می‌دهد و این اتفاق در تلاوت‌های وی از سوره‌هایی چون انفطار، یوسف، واقعه و توبه به وضوح احساس می‌شود.

وی در ادامه افزود: استاد منشاوی در مدیریت صوت و لحن به قدری مهارت دارد كه با ابهت، عظمت و كیفیت خاصی مستمع را با عالم ملكوت مرتبط می‌كند همچنین تلاوت‌های وی از منظر قواعد فن تجوید و رعایت دقیق اصول و قواعد وقف و ابتدا ممتاز و قابل تقلید است.

وی با اشاره به مختصات قرائت استاد منشاوی اذعان كرد: صوت زیبا و دلنشین، لحنی گرم و حزین، بیان قوی و دارای اتقان و استحكام، سبك تلاوت سهل‌ و ممتنع (به معنای آن‌كه هر قاری دیگری از وی تقلید كند به زودی نتیجه می‌گیرد و پیشرفت می‌كند ولی همانند منشاوی نمی‌شود زیرا قدرت صوت این قاری بزرگ جهان اسلام در بم‌خوانی پرحجم و قوی است) از ویژگی‌های بارز تلاوت‌های استاد منشاوی است

مهكام در ادامه خضوع و خشوع در تلاوت آیات قرآن را از دیگر خصایص تلاوت این استاد ممتاز قرائت قرآن عنوان كرد و افزود: استاد منشاوی حروف و كلمات قرآنی را بدون تكلف، ساده، زیبا و آسان تلفظ می‌كند و در مجموع تلاوت‌هایش دارای نوعی روانی، سلامت و سرعت است.

منشاوی دارای ابهت و عظمت معنوی بود و در زمينه تلاوت قرآن بين ايشان و ديگر قراء وجه تشابهی نيست، مرحوم منشاوی قرآن را تلاوت می‌كرد، نه قرائت؛ فرق است بين تلاوت و قرائت هر تلاوتی قرائت هست ولی هر قرائتی، تلاوت نيست كه اين موضوع بحث مفصلی را می‌طلبد.

اين داور بين‌المللی عنوان كرد: در تحليل تلاوت اين قاری بايد به اين نكته توجه كرد كه در اجرای مقام «رست» در بين همه استادان امتياز ويژه‌ای دارد، صوت و لحن شيوا و ارائه تحرير‌هايی كه متصل در تلاوت‌هايش دارد، يك حالت خاصی را پديد آورده است كه هيچ استادی شبيه آن را نمی‌تواند تلاوت كند، اين‌ها همان جاذبه‌هايی است كه قرآنی‌ها را جذب اين شخصيت كرده است، بی‌‌علت نيست كه منتخبان و ممتازان عرصه تلاوت قرآن الگوی خود را استاد منشاوی تعيين می‌كنند.

وی در ادامه به ذكر خاطره‌ای از نخستين سفرش به حج تمتع در سال 57 پرداخت و گفت: در تشرفم به حرمين شريفين با جوانی آفريقايی كه به سبك منشاوی قرآن را با سوزی خاص قرائت می‌كرد، آشنا شدم، روحانی‌ بسيار بابصيرتی در گروه آن‌ها بود، وی معتقد بود كه دنيا منشاوی را نشناخت، از او دليل اين سخنش را جويا شدم، وی در پاسخ اين جمله را گفت كه وقتی محمد‌صديق منشاوی می‌خواند، گويا آيات وحی نازل می‌شد و اين خصوصيت فقط در سبك منشاوی مشهود است.

وی تصريح كرد: مرحوم منشاوی راحت و بدون تكلف قرآن می‌خواند، مثلاً اگر استادی يك صفحه 15 سطری از قرآن را در 10 دقيقه بخواند، مرحوم منشاوی در هشت دقيقه و بدون كاستن از كيفيت، تلاوتی روان از خود به جا می‌گذاشت،

 به طور حتم افرادی كه شيفته سبك اين قاری عارف می‌شوند از ويژ‌گی‌هايی چون؛ معنويت، روحانيت، شخصيت، ادب، متانت در تلاوت، اهميت دادن به تطابق معنا در صوت و لحن و تلفظ كلمات برخوردارند كه چنين قاری را برگزيده‌اند.

وی اظهار كرد: پردازش به صوت و رنگ‌آميزی صوت، از ديگر ويژ‌گی‌های تلاوت استاد منشاوی است، ايشان با صوت خود می‌خواند، اما صوت خود با غيرخود چه فرقی دارد؟ اكثر استادان با صوت مصنوعی می‌خوانند اين در صوت‌شناسی قابل مطرح است، مرحوم منشاوی با تمام وجود و با صوت طبيعی می‌خواند، اين است كه به دل می‌نشيند و افرادی كه او را الگو و مقتدا قرار می‌دهند، به دليل رعايت دقيق قواعد وقف و ابتدا است كه در عين حال قواعد تجويد را هم كامل رعايت می‌كردند.

------------------------------

استاد محمد رضا ستوده نیا

«محمد ستوده‌نیا» كارشناس قرآنی اظهار كرد: حزن فوق‌العاده و لطافت در تلاوت‌های استاد منشاوی موجبات جذب مستمعان را فراهم می‌آورد و این قاری بزرگ در تلاوت‌هایش قدرت و لطافت را جمع كرده به صورتی كه هنگام تلاوت لطیف دل انسان را می‌برد و زمانی كه قدرتی می‌خواند صلابت و اقتدار بالایی را به نمایش می‌گذارد.

تلاوت‌های استاد محمدصدیق منشاوی بسیار مردم‌پسند است

وی تلاوت‌های قرآن استاد منشاوی را مردم‌پسند عنوان كرد و ادامه داد: من تجربیاتی از پخش صدای قاریان شهیر قرآن كریم برای افراد مختلف و ناآشنا با این قاریان دارم و به اتفاق مشاهده كرده‌ام كه اكثر مستمعان از سبك تلاوت‌های استاد محمدصدیق منشاوی بسیار لذت می‌برند و این نشان از مردمی بودن تلاوت‌های وی دارد و این مهم باید مد نظر قاریان قرآن كریم باشد و با نكته‌برداری و بررسی دقیق تلاوت‌های ایشان به نكات كلیدی و رموز موفقیت در این عرصه پی‌ببرند.

یکی از دلایلی که از تلاوت های استاد منشاوی فیلم برداری انجام نشده، عدم همکاری ایشان با رسانه های مصری است که شاید این از همان باب خضوع و خشوع استاد بوده. البته شنیده شده که فیلمی از تلاوت ایشان موجود است. همین تعداد تلاوت هایی که از منشاوی باقی مانده، بیشتر در اواخر عمر شریفشان ثبت وضبط شده است و ترتیل مشهورش را نیز در پنج سال آخر عمر ارائه کرد.

پدر و دیگر اعضای خانواده محمد صدیق منشاوی همه قاری بوده اند و منشاوی سبک تلاوتش، سبکی موروثی و منطقه ای است که در مصر بوده و جالب اینجاست که وقتی به پدر ایشان مراجعه می کنند تا صدایش را ضبط کنند، پدرش می گوید که از این فامیل یک نفر کافی است که در رادیو قرآن بخواند و آن هم محمد صدیق است.

رفتار همراه با خضوع و فروتنی منشاوی و بی توجه بودن به مادیات خشم عده ای را برانگیخت و حسادت ها به ویزه وقتی ترتیلش را خواند، افزایش یافت و همین مسئله و رفتار بسیار پسندیده استاد و علاقه مردم به ایشان باعث شد که حسادت ها برانگیخته شود وبر اساس مصاحبه ای که با پسر ایشان شده است، سه بار می خواستند ایشان را مسموم کنند و آیا دفعه آخر گرفتار این توطئه ها شده یا خیر، محل بحث است؛ این که یک باره مری ایشان دچار عارضه سرطان می شود و به این نحو ایشان با اندک فرصتی از بین می رود که حتی جمال عبدالناصر دستور می دهد ایشان را بلافاصله به بیمارستانی در لندن برای عمل جراحی منتقل کنند ولی تا کارهای ویزا وبرنامه سفر ایشان را مهیا کنند، استاد منشاوی فوت می کند.

------------------------------

استاد سلیمی

سلیمی با بیان این مطلب که این مبالغه نیست که مرحوم منشاوی هر زمانی که لفظ استعاذه و سپس بسم‌الله الرحمن الرحیم را می‌گوید، احساس می‌شود که از روی زمین به طرف آسمان حرکت می‌کنیم و افزود: تا فردی به این درجه لیاقت و استحقاق و ظرفیت نرسد، خداوند چنین نعمتی را به او نمی‌دهد، اما این آبرو، فضیلت، شرافت، توفیق که انسان سخنگوی وحی بشود و این آیات را این‌گونه تلاوت کند، واقعا نعمتی است که خدا این‌ها را به بندگان شایسته خود ارزانی می‌کند؛ تکنیک‌های وقف استاد منشاوی خود به تنهایی می‌تواند یک سر فصل درسی باشد.

موضوع: نظر علما و قراء | أضاف: alminshavy (04.05.2015)
مشاهده: 258
مجموع نظرات: 0
avatar
جستجو
آموزش تجوید
تجوید استاد منشاوی از همه قراء صحیح تر است با دقت در دو فیلم تصویری کوتاه ال عمران و انعام می توان به خوبی تجوید فراگرفت در زیر اداء کسبت فی ایمانها خیرا به انتقال از استفال به به استعلاء دوباره استعلاء بعد تفخیم را توجه شود
آنلاین
Block content
ورود به پایگاه
عیمه
گفتگوی زنده
200
شمارشگر پایگاه
نظر سنجی
قيم موقعي
مجموع الردود: 5

Copyright MyCorp © 2024
استضافة مجانية - uCoz